Svar: Jern og kalk til baby med allergi
19. maj 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :)
Du fortæller, at I lige nu venter på at få udredt jeres dreng for komælksallergi - og hvis han har det, så er det vigtigt, at I tilbyder ham speciel erstatning som f.eks. Nutramigen, Profylac eller Althera. De smager lidt forskelligt, så hvis han ikke bryder sig om Nutramigen, kan I godt forsøge med en af de andre - dog er alle specielerstatninger mere "sure" i smagen end almindelig erstatning, og det kan derfor godt være, at han ikke bryder sig om nogen af dem...
I fortæller dog også, at jeres dreng efter samråd med børnelæge har fået almindelig erstatning, hvilket dog gav ham dårlig mave. Jeg tænker umiddelbart, at man også kunne prøve en "middelvej" - NAN H.A er en erstatning, som har delvist hydrolycerede proteiner - hvis jeres dreng reagerer på den almindelige erstatning uden at have diagnosen mælkeallergi, så kunne netop denne erstatning måske være noget for jer og den smager bedre.
Det anbefales, at du bruger modermælkserstatning hans grød og mos. Mælk og modermælkserstatning er en god kilde til den energi, små børn har brug for. Derfor anbefales det, at børn med mælkeallergi fortsat får højt-hydrolyseret modermælkserstatning til de er 1-3 år gamle, gerne længere...
Men, hvis det ikke fungerer for jer, så er der naturligvis også den mulighed, at du helt undværer modermælkserstatning i hans mad og så ammer ham en ekstra gang eller to i døgnet. Dog ikke så meget, at det påvirker hans indtag af anden mad... Calcium (kalk) fra modermælk absorberes rigtig godt, men hvis han slet ikke får anden mælk end amning, så kan det være nødvendigt at give ham et kalktilskud. Det synes jeg, at du skal tale med jeres læge eller børnelæge omkring og I kan også drøfte mulighederne for at blive henvist til en diætist, som kan hjælpe jer med at lave en madplan, der så vidt muligt sikrer jeres dreng de næringsstoffer, som han har behov for. Kalktilskud findes som tabletter, tyggetabletter, granulat, brusetabletter og brusegranulat. Tabletter anbefales ikke før tidligst ved 1.5 års alderen på grund af riskoen for fejlsynkning.
Med hensyn til jern, så er der naturligvis også en risiko for, at han her kan komme lidt i underskud, hvis han ikke får nogen form for erstatning.. men også det synes jeg, at du skal drøfte med lægen. Hvis det skønnes nødvendigt, kan han naturligvis tilbydes jerndråber, som man anbefalede tidligere :) Det er en lægelig vurdering, hvorvidt det er nødvendigt hos jer. Man kan sige, at det letteste ville være, hvis han kunne få en eller anden form for erstatning i sin mad og måske drikke lidt mme af en kop - men hvis han slet ikke får erstatning, så må det individuelt vurderes, hvorvidt hans behov bliver tilstrækkeligt dækket via modermælk og varieret kost.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske