Brev:
Vil ikke spise fast føde
29. marts 2016
Alder:
7 mdr.
Vil ikke spise fast føde
Kære Helen.
Jeg skriver til dig i håb om hjælp til den ene af mine tre drenge, da vi bor i udlandet og ikke har adgang til sundhedsplejerske. (Vi bruger normalt børnelægen til spørgsmål ang. mad.)
I sommer blev min mand og jeg forældre til to vidunderlige tvillingedrenge (tveæggede). De blev født to dage efter termin, havde en fin fødselsvægt, vokser begge meget fint og er sunde og raske og meget glade drenge. De er begge blevet ammet fuldt i knap seks måneder (ingen mme) og er nu 7,5 måneder gamle.
Kort før de blev seks måneder, begyndte jeg at give dem fast føde. I begyndelsen ville tvilling A ikke rigtig spise, han lukkede munden og viste på ingen måde interesse for grøntsagsmosen. Tvilling B spiste fint fra start. Efter omkring et par uger begyndte tvilling A også at spise, og de fik begge både fast føde og blev fortsat ammet.
Problemet er nu, at for ca. tre uger siden begyndte tvilling A igen at afvise maden, ligesom han gjorde i starten. Han lukker munden og vil hverken have grød/mos eller fingermad, som jeg enten lægger på bordet til ham eller giver ham i hånden. Han kan sidde i ti minutter med noget mad i hånden uden at vise interesse for det.
Jeg har forsøgt med tynd grød, tykkere grød, grøntsagsmos, blandet grød og mos eller frugt, forskellige kogte grøntsager, frugt. (Da jeg som barn selv har haft en del ondt i maven, vil jeg gerne vente lidt med fx brød og gluten for at give drengenes maver tid til at vænne sig til alt det nye. Det gjorde jeg også med deres storebror for nogle år siden, og det fungerede fint.) Vand af kop accepterer han ind i mellem.
Desuden er det inden for de sidste par uger sket to gange, at tvilling A har kastet op. Den første gang havde jeg fået lokket lidt grød i ham til frokost, ca. 4-6 teskefulde. Da han vågnede fra sin middagslur fandt jeg ham i sengen smurt ind i opkast. Det var ikke kun maden, men også den efterfølgende modermælk, han havde kastet op. Jeg blev naturligvis forskrækket og undlod at forsøge med mad i dagene efter.
I sidste uge kastede han igen op. Denne gang var jeg netop gået i gang med at forsøge at give ham grød, selvom jeg regnede med klar afvisning. Efter at have fået den første lille skefuld i munden, sad han med grøden på tungen, og det lignede, at han var ved at få noget galt i halsen, selvom jeg kunne se, at han endnu ikke havde sunket det mindste. Få sekunder efter kastede han noget af det mælk op, han havde fået tidligere på dagen, og jeg har ikke rigtig givet ham noget fast føde siden da, da jeg er bange for at fremprovokere flere opkastninger. På tidspunkterne for opkastningerne har han ikke været syg eller virket sløj, så jeg har ikke grund til at tro, at han skulle have kastet op af den grund.
Jeg er nu i tvivl om, hvad jeg skal gøre for at hjælpe min søn. Han bliver ammet dag og nat og tager godt fra, men det kan jo ikke fortsætte sådan i al evighed. Der er ingen risiko for underernæring lige foreløbig - han vejer 11,5-12 kg og måler 74 cm, så han har lidt at tære på. Min primære bekymring ligger i, at han bliver sulten meget ofte, især om natten, da mælken ikke kan holde ham mæt. Han vågner gerne to til tre gange inden midnat for at få mad, selvom han har fået lige inden putning kl. 19.30-20, senere på natten dog ikke helt så ofte. Derudover er jeg bange for, at som tiden går, vil det blive sværere at lære ham at spise rigtig mad. Desuden er hans afføring meget flydende og svær at holde inden for bleen. (Dette er naturligvis udelukkende et praktisk problem for mig, men ikke desto mindre til gene, da det betyder ekstra tøjskift oftest to til tre gange dagligt.) Fast føde ville hjælpe på dette.
Det er klart, at det er meget svært ikke at sammenligne de to drenge, eftersom de er lige gamle, og jeg vil selvfølgelig gerne give begge mine drenge mad, som de kan vokse af. Samtidig er jeg opmærksom på, at de på mange måder er vidt forskellige, og at jeg ikke kan forvente, at de følges ad madmæssigt, selvom det unægteligt ville gøre det lidt lettere for deres mor.
Det var en lang forklaring. Jeg håber, du kan hjælpe, og jeg glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner
mor til tre