Svar: En forvirret mor :(
28. marts 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Saher
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver og jeg vil meget gerne uddybe og svare på dine spørgsmål :)
Jeg ved ikke helt, hvad du har læst - men her er hvad gælder:
I 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med 4 flasker i døgnet. Og i 8-9 måneders alderen vil de fleste børn trives rigtig fint med 3 flasker i døgnet, - og det lyder som om, at din dreng begynder at kunne nøjes med tre flasker nu. Det lyder rigtig dejligt for jer begge, hvis han begynder at kunne sove igenne om natten, og du må derfor gerne give ham flaske tidlig morgen (f.eks. 04), før middagslur (f.eks. kl 14.30) og før putning til natten (f.eks. kl 20.30). Derudover skal han have modermælkserstatning i sin grød og mos, og han skal tilbydes vand af kop til alle måltider. Hvis han får mellem 500-700 ml mme dagligt, spiser både grød og mos og drikker vand af kop, så lyder det rigtig fint med den alder han har:)
De nætter, hvor han vågner og har behov for flaske kl 01/02, synes jeg stadig, at du skal tilbyde ham flasken - han er trods alt kun 7 måneder, og det lyder som et reelt behov. Men de dage, hvor han sover igennem, er det helt okay - det lyder som en naturlig overgang mellem at være 7 og 8 måneder gammel - og du er nødt til at være lidt fleksibel og følge hans behov:)
Mit forslag til en dagsplan, som den kan begynde at se ud nu og næste måned frem - og lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv og frugtmos som nu. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 13.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, kogte blomkål- og broccolibuketter eller lignende i hånden at gumle på selv, suppleres med lidt små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske ca 14.30 - og puttes til sin middagslur som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos med mme, vand af kop.
Aften 18.30-19: Familiemad - skal begynde at spise samme mad som du selv spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Maden skal smage af noget og der skal være moset mad og også mad med mere bid. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædes, smøres med creme osv. efter behov.
Godnatgrød kan evt. indføres i 8 måneders alderen. Får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca 20.30-21, som nu
Sen aften eller først på natten: Flaske efter behov. Kan han undvære den, er det fint. vågner han og har behov for den, så giver du den.
Med hensyn til type 1 og type 2 erstatning, så er det rigtig fint, at du tilbyder din dreng type 2. Det kaldes også en tilskudsblanding og producenterne anbefaler disse fra 6 måneders alderen. Der er ofte lidt mere jern i tilskudsblandinger og det er fint, at du giver den i flaske og i skemaden. Du kan også give type 1 - i følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at skifte til type 2, hvis barnet trives med type 1... men der er ikke noget i vejen for, at du har skiftet:) Du skal derfor ikke være bekymret for, om din dreng har manglet næring. Det lyder helt fint, det du har gjort :)
Med hensyn til mængden af skemad, så er det rigtig fint, at du giver ham f.eks. 1 dl. grød eller mos, så han stadig har plads i maven til mælken. Det er bedre, at du giver ham 1 dl., og han så drikker sin flaske, end at du giver ham 2 dl. skemad, og han så afviser flasken og ikke drikker mælk nok. Stille og roligt vil skemaden dog begynde at fylde mere, og han vil have brug for flere små måltider hele dagen igennem - og antallet af flasker skal skrues ned. Og med den alder han har nu, vil det være rigtig godt, at du ikke giver flaske om aftenen i stedet for aftensmad, men at du forsøger at tilbyde ham mad, som du også selv spiser, vænner ham til at spise aftensmad sammen med dig og så giver ham flaske, før han skal sove. Der går normalt tid mellem de to måltider - hvis I f.eks. spiser aftensmad kl 18.30-19 og han så får flaske kl 20.30-21, så burde han have plads i maven til begge dele. Og når han bliver 8 måneder, har han måske også plads til en lille portion godnatgrød, før han tilbydes flaske jf dagsplanen...
Tilskudsblandinger, altså type 2, mætter ikke mere end modermælkserstatning, så han sætter ikke sit indtag af mælk ned, fordi du skifter til type 2. Og du må gerne give type 2 i både flaske og i mad, da han lyder til at trives med dette:)
Det er helt okay, at du giver din dreng modermælkserstatning/tilskudsblanding fra brik. Det er varmebehandlet (UHT) og dermed sterilt. Det er praktisk i hverdagen og praktisk at have med, når I skal på tur osv. Han behøver ikke få pulver - erstatning i brik, er dog dyrere end erstatning i pulverform.
Jeg kan godt forstå, du bliver lidt forvirret - og måske vil du have glæde af at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse om modermælkserstatning, indholdsstoffer, flaskegivning, flaskeproblemer, behov osv.
Jeg håber, at du har fået lidt ro af ovenstående - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske