Svar: Stoppe med at give frokostflaske
27. marts 2016
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil, når de er 10 måneder gamle trives rigtig fint med to flasker i døgnet. Disse to flasker kan f.eks. ligge før middagslur og før putning om aftenen, eller de kan ligge aften og sen aften.
Hvis din datter er vant til at få flaske, som en fast del af sit putteritual før middagsluren, så kan I godt prioritere at bibeholde denne, når hun starter i vuggestue. Det kan gøre det lettere for hende at overgive sig til søvnen - det er genkendeligt og trygt i en helt ny og fremmed verden, og det kan også gøre det lettere for pædagogerne at putte hende. Stille og roligt kan flasken så trappes ud, og hun kan lære at sove uden - men måske vil den hjælpe hende en overgang...
Hvis du gerne vil væk med flasken om dagen nu, så kan du naturligvis også arbejde på dette. Jeg vil anbefale, at du sammen med flasken har en putteklud, så hun stille og roligt vænnes til at putte med denne og får den som nyt ritual. Kluden kan evt. kobles til en sut. Når du giver hende flaske, så følger kluden med - når flasken slippes, så følger kluden med over i sengen.
Stille og roligt trappes mængden af mme i flasken ned. Så i stedet for at hun f.eks. drikker 180 ml, så får hun 160, 140, 120, 100 ml. Og så går hun over til at få lidt mme af en kop en overgang, før hun så puttes. Og til sidst kan hun så undvære mælken før putning - men kluden er der stadig.
Frokost serveres fint kl 11-11.30, det tidspunkt passer sandsynligvis fint med vuggestuens rytme, og hun kan spise sammen med flere af de andre børn. Før hun puttes, kan hun evt. tilbydes en banan og en kop mme som en fast del af putteritualet - og stille og roligt kan gives vand i stedet, hvis hun er tørstig før sin lur.
Det vil være en rigtig god idé, at du taler med personalet om, hvornår din datter plejer at blive puttet og beskriver hendes rytme. Hun har umiddelbart en rytme, som fungerer rigtig godt, og det vil de naturligvis gerne vide - og også gerne hjælpe med at bibeholde:) Det kan sagtens tænkes, at hun ved start i vuggestuen vil blive ekstra træt, eller få svært ved at overgive sig til søvnen, - der sker rigtig meget, og der er mange nye stimuli og oplevelser. Men det kan hjælpe hende at rytmen er nogenlunde, som den plejer at være, og at putteritualet også er genkendeligt.
Det er rigtig dejligt, at vuggestuen er så fleksibel som den er og følger børnenes individuelle behov - dejligt! Men de skal naturligvis lære hende at kende og lære at aflæse hendes signaler, og her kan det hjælpe med din dagsplan - det kan være med til at sikre, at hun ikke bliver overtræt og får ekstra svært ved at sove. Fleksibiliteten kommer så ind der, hvor hun nogle gange måske har brug for at blive puttet tidligere end hun plejer, fordi hun naturligt bliver ekstra træt - og andre gange måske har brug for at sove lidt senere, fordi hun nyder alt det nye der sker, og derfor ikke "har tid til" at sove, men hellere vil lege og følge med - dog igen uden at hun bliver overtræt:)
Det er derfor en god idé at drøfte dagsplanen og hendes rytme med vuggestuen, så de støtter op om, at hun faktisk har så god en rytme, som hun har - og så naturligvis være indstillet på, at der kan være behov for fleksibilitet, både på grund af den alder hun har, men også fordi det er en stor omvæltning at starte i vuggestue og skulle vænne sig til en helt ny hverdag:)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske