Svar: Tilpasning af dagsrytme i forhold til sommertid
27. marts 2016
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Du kan sagtens vælge at lade din datter have den rytme, som hun har nu. Om hun starter dagen kl 7 eller kl 8 betyder ikke noget for hendes søvn, så er hele rytmen blot rykket en time, og hvis hun og du trives med dette, så er det fint - man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer :)
Men, hvis din datter f.eks. skal starte dagen kl 7 (og klokken nu viser 8) fordi hun snart skal i dagpleje eller vuggestue, og hun skal have en rytme, som passer med den nye hverdag, så er det naturligvis rigtig fint, at du hjælper hende med at få rytmen til at passe.
Det vil være rigtig godt, at du gør det med små skridt - det betyder, at du ændrer med rytmen et kvarter af gangen. I stedet for at hun står op kl 08, så kan du vække hende kl 7.45, derefter 7.30, 7.15 og til sidst kl 07, hvis det er jeres stå op tidspunkt. På samme måde skal du så rykke hendes puttetidspunkter for formiddagslur og middagslur, så det gradvist rykkes frem med ca. 15 minutter af gangen.
Nogle gange kan det være nødvendigt også at ændre på spisetidspunkterne, andre gange ligger disse fast, og det er så kun søvnen, som du skal ændre på.
Nogle børn kan uden problemer rykke deres rytme fra dag til dag, andre børn har brug for flere dage til det. Det betyder, at du f.eks. kan være nødt til at holde fast i et stå op tidspunkt, der hedder 7.30 i måske 3 dage, før du kan flytte tidspunktet yderligere frem og starte dagen kl 07.15. Holde fast i dette tidspunkt i nogle dage og så rykke frem igen. Og som sagt det samme med tidspunkterne resten af dagen.
Med den alder din datter har, vil det ofte også være sådan, at hun begynder at sove lidt mindre om dagen og måske begynder at protestere lidt mod dagssøvnen. Det betyder, at hun godt kan have brug for at blive puttet lidt senere eller måske pludselig sover kortere tid - måske plejer hun at sove 1.5 time om formiddagen og lige pludselig sover hun måske kun 45-60 minutter. Det hænger sammen med hendes alder og udvikling, og det vil naturligt igen spille ind på dagens rytme. Derfor er du nødt til at være lidt fleksibel. Hvis du lader udgangspunktet være et fast stå op tidspunkt, så er det dog en god idé - Hvis I starter dagen til samme tid hver dag, så er det lettere at få resten af dagen til at følge med.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske