Svar: Mængde modermælkserstatning - nægter flasker om dagen
25. marts 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Annette
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det lyder helt okay, at din dreng nu begynder at fravælge flasken og i stedet spiser mere rigtig mad og drikker mere af kop. Du har dog ret i, at han jo fortsat bør få modermælkserstatning til han er et år, så det vil være godt, at han ikke slipper flasken helt. Det er vigtigt, at han får næringsstofferne fra mælken, men det er også vigtigt for at sikre hans væskebehov.
Der er kommet nye anbefalinger omkring jerntilskud. Fra 6-månedersalderen skal alle børn tilbydes jernholdig kost, - det betyder grovere grødtyper, kød, fjerkræ osv. ved så mange måltider som muligt - og der bør bruges modermælkserstatning i grød og mos.
Jeres dreng lyder til at spise godt og varieret, og han får derudover modermælkserstatning via flaske. Han lyder derfor til at være dækket ind. Grænsen gik tidligere ved 400 ml modermælkserstatning - han får lidt mindre, men i følge de nye anbefalinger, så lyder det rigtig fint, og du behøver derfor ikke give ham jerntilskud.
De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med to flasker i døgnet f.eks. flaske før middagslur og flaske om aftenen - og det er helt fint, at du fortsat tilbyder flasken før middagsluren, også selvom han ikke drikker så meget. Hvis han fortsat nægter den, så spring den over :) Flasken sen aften behøver han ikke - det er dejligt for alle, hvis han allerede kan sove igennem om natten, så du skal ikke vække ham :)
Og så er det rigtig fint, at du nu tilbyder en godnatgrød. Det sikrer ud over lidt ekstra erstatning (og jern) også en ekstra mæthed og en god nat - og det fungerer rigtig godt hos jer. Så bibehold endelig den gode gænge:)
Håber ovenstående giver lidt ro - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god påske til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske