Svar: Baby vil ikke spise efter sygdom
20. marts 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Sygdom kan sagtens tage et par uger, naturligvis alt efter hvad årsagen er. Tynd mave eller diarré er hos små børn ofte et ledsagesymptom til en anden sygdom f.eks. mellemørebetændelse, halsbetændelse eller urinvejsinfektion. Der kan dog også være tale om f.eks. Norovirus (roskildesyge) eller f.eks. Rotavirus... Og det er normalt, at den tynde mave godt kan fortsætte efter, at hun er ved at komme i bedring.
Det er dog også nærliggende at tænke, at da du lige nu ammer mere og giver mindre fast føde, så vil dette naturligt også påvirke afførings mønsteret og afføringens konsistens. Jo "tyndere" mad hun får, jo tyndere afføring :)
Det lyder som om, at hun er ved at komme til hængterne igen og det er rigtig fint, at du har tilbudt hende brystet i den uge, hvor hun har været syg. Det kan givet hende væske og det har givet hende tryghed :) Men nu vil det være rigtig godt, at du ikke længere tilbyder brystet for at "hun skal have et eller andet". Det vil være rigtig fint, hvis du kan amme hende tre gange dagligt og jeg vil anbefale, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften.
Det er vigtigt, at du tilbyder hende mange små måltider hele dagen igennem, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt mere til det næste. Og du skal prøve at variere hendes indtag, så hun får både grød, mos og også gerne mad i stykker.
For at "samle hende mave lidt", så kan du prøve med lidt skånekost. Det kan være en god idé at give lidt revet æble på hendes grød om morgenen. Det vil også være rigtig fint, at du tilbyder hende lyst brød, en tvebak, kogte ris eller kogt pasta og også kogte grøntsager. Giv gerne kylling og lys fisk som rødspætte eller laks og pas på med for mange krydderier. Nogle gange kan det også være en god idé, at du i en periode koger hendes drikke vand - hun skal ikke have det varmt, stadig koldt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Grød med frisk fint revet æble, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller færdiglavet babymad. Suppleres med lidt godt kogte pastaskruer, laver du en risret, må hun også gerne få lidt kogt ris (ris bør dog ikke gives dagligt). Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, frisk blød frugt og frugtmos. Må også gerne sidde og gumle på en tvebak :) Vand af kop.
Aften: Familiemad - lyst kød, lys fisk, kartofler, kogte grøntsager, godt kogt pasta, milde risretter, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Ammes og puttes ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes - drømmemåltid og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Du er nødt til at holde igen med amningerne, for at give hende lysten til anden mad tilbage. Og du er nødt til at severe mange små måltider, for at sikre, at hun får lidt. Det betyder ikke noget, at hun ikke spiser så meget - lige nu skal du forsøge at komme ind i rytmen igen, så hun forbinder det at blive sat i sin høje stol med at skulle spise og så hun fornemmer, at hun faktisk er sulten og kan spise:)
Du må på den måde gerne hjælpe hende igang med den faste føde igen. Naturligvis uden at presse hende unødigt, det skal stadig være rart at spise:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske