Svar: Er jeg på rette spor?
18. marts 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I er ved at komme rigtig godt igang med maden. Det lyder fint, at du forsøger med flere forskellige typer grød og også giver grøntsagsmos af mange slags grøntsager. I er også godt igang med kød og fisk, det er super! Jo mere variation, jo bedre er det :)
Du nævner øllebrød, havregrød - eller Mariekiks - det er vigtigt, at du giver din dreng grød og ikke Mariekiks eller grød af Mariekiks. Der er ikke næring i kiksene, så hans dag skal altid starte med grød :) Giv ham gerne frisk blød frugt i hånden, som han kan sutte på. Han må med den alder han har nu også meget gerne få kogte grøntsagsbuketter, eller du kan give ham en kartoffelbåd fra ovnen. Han må også gerne sidde med en rugbrødsbjælke eller et stykke agurk i hånden, som han kan gumle på. En skorpe eller en tvebak kan også bruges:)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur og sammen med skemaden tilbydes vand af kop. Og så giver ham 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder at flaskerne formiddag og eftermiddag nu forsvinder og i stedet skal du give ham et mellemmåltid.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 10 - og skal ikke have flaske mere
Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det du fortæller lyder rigtig fint. Tibydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte blomkål eller broccolibuketter i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Sover evt. en lille ekstra lur - men skal ikke længere have flaske her
Aften 18.30-19: Grøntsagsmos med kød eller fisk, - du må gerne bruge tørrede krydderurter i hans mad, og du må gerne bruge forskellige former for fedtstof, så han ikke kun får smør, men også får forskellige typer af olie - vindruekerneolie, raspolie, solsikkeolie, olivenolie osv. Du kan også lave lidt tomatsovs, det kan være godt til at give lidt smag:)
Flaske og puttes til natten ca 20.30-21
Sen aften eller først på natten: Flaske
Som du kan se af denne plan, så ligner den meget din nuværende plan. I min plan går der naturligt tid mellem skemaden og flaskerne - og antallet af flasker er skruet ned. I stedet tilbydes din dreng mellemmåltider og vand af kop. Det er netop vigtigt og godt, at du sætter antallet af flasker ned, så han har plads til mere rigtig mad i maven. Du fortæller også, at han f.eks. om morgenen selv er begyndt at drikke mindre, det er ikke altid at han drikker op - og det er fint. Han skal ikke længere have denne flaske, men i stedet have frugt og vand af kop:)
Tandfrembrud kan godt være forklaringen på, at han i et par dage har haft lidt feber og har haft nedsat appetit - det kan dog også være, at han har haft en lille infektion, været forkølet eller andet, som naturligt nedsætter lysten til at spise. Hvis han slet ikke spiser i flere dage, hvis han virker sløv og dårlig, så skal du få lægen til at tjekke ham igennem. Det lyder dog ikke som om, at han har været sløv, han lyder til at trives rigtig godt:)
Det er helt naturligt, hvis han ikke længere gider ligge på maven, men du må stadig gerne lægge ham på maven dagligt. Prøv at gøre det til en vane, at du altid starter med at lægge ham på maven, når du lægger ham fra dig på gulvet. Det er i maveliggende stilling, at han lærer at krybe og senere kravle, så det er vigtigt, at han ligger på maven hver dag - også selvom han bliver sur :)
Prøv at lægge ham foran et spejl, så han kan se sig selv og måske synes det er sjovere at ligge der :) Prøv også at lægge ham på maven, når du skifter og pusler ham, så du udnytter pusletiden til at være lidt på maven. Prøv at bære ham på maven, når du går rundt med ham, så han ligger på maven i dine arme. Prøv at lade ham ligge på maven hen over dine lår, så han på den måde "flyver" lidt :)
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad han skal veje nu - det afhænger helt af, hvad han vejede da han blev født. Tommelfingerreglen er dog, at han skal fordoble sin fødselsvægt før han er 5-6 måneder og tredoble sin fødselsvægt før han er 12 måneder. Derudover kan du i "livets bog" på medlemssiderne her på hjemmesiden indtaste hans længde og vægt fra fødslen og til nu - så kan du se, hvordan han ligger på kurven.
Flerkornsgrød laver du ved at blande forskellige typer af gryn, mel og flager. Du kan blande f.eks. havregryn, hirseflager og rugmel. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom fedtstof og lidt mme i. Grøden er klar til servering:)
Du kan også sagtens prøve med en 5 - kornsgryn du har købt :) Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød, hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og det er godt ikke at bruge for mange hele kerner, med den alder din dreng har nu. Han kan ikke optage næringen fra disse. Men hvis der ikke er mange hele kerner i din blanding, så kan du sagtens bruge den - alternativt kan du evt. bruge en spiseske af den og blande med f.eks. havregryn og hirseflager :)
Det lyder som om, at I er rigtig godt igang og helt på rette spor. Næste skridt er at fjerne et par af flaskerne og stille og roligt få gang i mere familiemad, så I på sigt kommer til at spise mere samme mad :)
Et sidst lille obs - du skriver, at du bruger kanel på havregrøden. Vær opmærksom på at din dreng ikke bør få kanel dagligt. Kanel indeholder kumarin, som kan give skade på leveren. Din dreng bør derfor ikke få kanel for tit :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske