Svar: Sprog og social udvikling - 21 mdr.
Kære Madsen
Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og usikker, når vuggestuens personale igen og igen, flere gange ugentligt gør opmærksomme på, at I hjemme skal være opmærksomme på at træne jeres drengs sprog og hans sociale samvær. Det er ikke særligt positivt, og det påvirker dig naturligvis.
Nu har jeg naturligvis ikke mødt din dreng, men jeg må sige, at ud fra det du fortæller, så er jeg faktisk ikke bekymret. Jeg tænker, at det nok skal komme. Han lyder til at være i en rivende udvikling, han vil rigtig gerne kommunikere, bruger masser af ord og supplerer med fagter og kropssprog, han vil gerne fortælle om sine oplevelser, vil gerne dele det med jer, bedsteforældre osv - og I lytter, gengiver ordene, så han hører dem rigtigt udtalt, I viser ham, at I interesserer jer for det han fortæller osv. Det er så fint alt sammen.
Og ja - generet lyder han ikke til at være og det er rigtig synd, hvis de i institutionen sætter sådan en betegnelse på ham - for det kan faktisk være med til at holde ham i rollen som "den generte". Derfor er det rigtig godt, at du ser noget helt andet og jeg tror, at du har fuldstændig ret, når du fortæller, at han reagerer overfor de lidt mere voldsomme børn, han trækker sig, bliver naturligt usikker og ked af det, når andre børn overskrider hans grænser - det er vel et eller andet sted et sundhedstegn. Leger han med mere ligesindede børn, skærmes han lidt for de lidt mere voldsomme, udadreagerende børn, så leger han jo faktisk rigtig godt og det lyder ikke som om, at han har svært ved at være social...
Den sproglige udvikling er individuel, nogle taler hurtigt, andre taler senere og det skal der være plads til. Det vigtigste er, at man fornemmer at barnet kommunikerer, interesserer sig for sproget og hele tiden udvider sit ordforråd osv. Lidt generelle ting kan man dog godt sætte op og for et barns sproglige udvikling, og for et barn på 18-24 måneder gælder:
- kan følge en opfordring - som når du f.eks. siger "gå ud i køkkenet og hent din kop"
- peger, spørger om ting I ser/møder - hvad er det?
- taler i 2-3 ords sætninger - som "mor fang mig", "mig op" osv. :)
- begynder at kende forskel på mig og dig
- kender sit eget navn og kan sige, hvad han hedder
- kan pege på ca. 10 legemsdele, når du spørger f.eks. "hvor er din næse?"
- har et ordforråd på ca. 200 ord. Alle ...
... ord udtales ikke korrekt.
- kender forskel på "simple" følelser som glad, sur, ked af det - kan sætte ord på, hvordan han selv har det og kan genkende følelsen på et billede.
- kender forskel på bevægelse - kan udpege, hvem der løber, hvem der går og hvem der f.eks. cykler
- kender forskel på lille og stor
- kan tælle til tre
Jeg tænker, at når du ser disse sætninger, så vil du tænke, at det kan jeres dreng godt og derfor er jeg som sagt ikke bekymret :)
Derudover så tænker jeg dog, at du jo altid selv kan ringe til talepædagogen og spørge, hvordan du skal forholde dig. Når nu pædagogerne i institutionen nævner sproget så mange gange, så synes jeg du skal tale med talepædagogen selv - så ved du, hvornår du skal reagere og næste gang du får en kommentar med på vejen, så kan du altid sige, at du har talt med talepædagogen om det:)
Den sociale udvikling er der naturligvis også lidt retningslinjer for - også igen er de normale rammer meget vide, men det kunne se således ud:
- viser mere selvstændighed og egen vilje, ved f.eks. at sige "Nej!" og "Min!"
- kan godt lide at lege alene i kortere perioder, leger stadig ofte ved siden af de andre børn
- kan godt lide at gøre ting selv, vil f.eks. selv spise og ikke mades, siger måske direkte "nej, jeg vil!" eller "vil selv".
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
- har ofte svært ved at dele med andre
- bruger ofte fysisk kontakt som skubbe, bide eller slå, fordi ordene mangler
- begynder at vise empati, vil gerne trøste, når nogen er kede af det
- kan blive bange for ukendte ting, f.eks. en stor hund, der gør, men kan let beroliges
- er ekstra opmærksom på voksne, som han ikke kender, ser folk an
- kan blive dybt ulykkelig, hvis han oplever, at I vil noget andet, end han vil
- kan være sprudlende glad - humøret kan skifte meget hurtigt
- nyder rutiner og genkendelighed i hverdagen
- har glæde af en puttebamse eller putteklud, der fungerer som substitut for mor og far og som trøst og beroligelse en gang imellem
Når du ser disse sætninger, så tænker jeg, at de også passer rigtig fint på jeres dreng og den alder han har. Han gør mange af disse ting og f.eks. det med empatien er han rigtig god til! Igen tænker jeg derfor, at du skal prøve at tage det roligt - det skal nok komme, han lyder til at være en rigtig dejlig dreng, der er rigtig godt igang med en sund og fin udvikling :)
Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Gulsot nyfødt
Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.
Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...
Mellemmåltider børn
Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.
Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.
Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.