Brev:
Overvægtig baby 9 mdr
16. februar 2016
Alder:
9 mdr.
Overvægtig baby 9 mdr
Kære Helen
Min søn Theodor er 9 mdr og sundhedsplejersken har nu erklæret ham "officicielt" overvægtig. Han vejer (ved 8,5 måned) 13 kg og var 78 cm lang. Ved fødslen var han 3920 g og 54 cm, så han har sprunget mange vægtkurver siden og ligger nu langt over den øverste kurve, både i forhold til vægt og længde.
Han blev fuldammet til 4 mdr, herefter måtte jeg supplere med en flaske om aftenen ved sovetid og vi startede (småt!) med smagsprøver. Ved 6 mdr nægtede han at amme om dagen flere dage i træk og så var det sket med min mælkeproduktion. Efter yderligere to uger var der heller ikke mad til natten. Ved 6 mdr. startede vi for alvor op med skemad og han spiser nu stort set kun alm mad og er dygtig til at spise selv.
I samarbejde med sundhedsplejersken har jeg nu skåret ned til 2 flasker dagligt (samlet ca 450 ml MME) samt lidt MME af kop. Pga hans overvægt har hun bedt mig skære ned på fedtet i maden og derfor spiser Theodor nu stort set kun kogte grøntsager og kød/fisk til frokost og aftensmad. Dvs ingen smør eller MME i maden. Om morgenen kommer jeg stadig en enkelt skefuld pulver i grøden.
Mit spørgsmål er, om det er ok IKKE at tilsætte ekstra fedt i maden, når han kun er 9 mdr? Får han tilstrækkelig fedt fra hans flasker, så det ikke er nødvendigt at tilsætte maden?
Det er nu to uger siden, jeg lavede om på hans mad og han har faktisk allerede tabt sig lidt om maven samt vægten er gået 400 g. ned (Ja, det kan godt skyldes tilfældigheder, men han virker også slankere om maven).
Det er dejligt, at det ser ud til at gå den rigtige vej med vægten, men problemet er, at han har været sur og pylret lidt siden, jeg ændrede hans kost. Derfor er jeg naturligvis bange for om han er sulten og jeg nu giver ham for lidt mad?!
Det blev vist en lang og lidt knudret tekst - jeg håber du kan finde hoved og hale i det hele:-)
Med venlig hilsen
Astrid