Svar: Sund kost
16. februar 2016
Alder:
15 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev :)
Når man selv har været overvægtig som barn, så fylder det naturligvis meget og jeg kan godt forstå, at du derfor tænker meget over, hvad du kan give din datter at spise, og hvordan du kan hjælpe hende til at spise så sundt som muligt.
Det lyder også som om, at du gør det rigtig fint og godt og hun lyder til at være en rigtig fin pige:)
Du fortæller, at hun nogle morgener spiser godt med havegrød og andre morgener spiser hun ikke særlig meget. Det er rigtig fint, og det er netop vigtigt, at du holder fast i, at hun skal lytte til sin egen kop. Hun skal stille og roligt lære at fornemme mæthed og sult. Hvis hun presses til at spise, når hun faktisk ikke er sulten, så kan du ødelægge denne fornemmelse hos hende og derfor skal hun ikke presses til at spise. Modsat, så skal hun naturligvis tilbydes mad, når hun viser behov, når hun siger, at hun er sulten - og her skal du så forsøge at tilbyde hende noget sundt.
Det betyder, at selvom tørret frugt og forskellige snacks kan være lette at tilbyde, det er let lige at stikke i hånden på barnet, så er frisk frugt at foretrække. Hun må gerne få ost, men kik lidt på fedtprocenten - hvad spiser du selv? Giv hende noget af det.
Med hensyn til sukker, så vil det være en god idé at tjekke indholdsdeklarationen på forskellige produkter. Når du vælger surmælksprodukter og forskellige morgenmadsprodukter (på sigt) så vælg produkter med max 10 gram sukker pr 100 gram.
Som mellemmåltid kan du f.eks. give hende:
- Fiberholdigt brød med lidt smør (eller andet fedtstof), ost, syltetøj eller måske lidt frugtmos - generelt er hjemmebagt brød en god idé, og du styrer selv mængden af fibre, ved at bruge de grovere meltyper. Du kan dog også gå efter "fuldkornsmærket", når du køber brød. Du kan godt få lyst brød med et højt indhold af fuldkorn og dermed brød uden hele kerner, som stadig er sundt og som hun kan tygge:)
- Vælg neutrale surmælksprodukter og tilsæt selv frisk frugt, friske bær og/eller frugtmos.
- Lav frugt eller grøntsagsstænger - sæt frugt og bær på en pind evt. med lidt udskårne stykker ost. Når frugt og bær sættes på en pind (lille træpind til f.eks. grill), så ser det naturligt mere lækkert og indbydende ud. Du kan også komme agurk, frisk peberfrugt, kogte stykker gulerod eller lignende på.
- Råkostsalat - det kan være meget fint revet gulerod, meget fint hakket spidskål, revet æble og lidt rosiner evt. overhældt med lidt appelsinsaft. Det er sundt samtidig med at de giver lidt til den søde tand, som vi naturligt ofte har om eftermiddagen, hvor vi er trætte :)
- En omelet med grøntsager kan nogle gange være en god idé, som del af en varieret mad.
- Smoothies - hvor du selv mixer og blender forskellige typer af frugt, bær og også meget gerne kommer forskellige slags grøntsager i. Man kan med en juicemaskine f.eks. godt mixe gulerod, æble og appelsin, du kan også blende rødbede, squash, æble, gulerod, ananas mv - forsøg dig frem ... Det der er vigtigt med smoothies er at de ikke skal nippes til over lang tid, da frugtsyren kan påvirke tænderne. De skal derfor indtages som et mellemmåltid imens jeres datter sidder ved bordet. Du kan med fordel også komme lidt A38 i for at neutralisere syren lidt ...
Med hensyn til søde ting i weekenden, så er det fint, at I lige nu venter med dette til jeres datter er lagt i seng. Så længe hun ikke er ældre, er hun ikke bevidst om det, men det vil naturligvis komme hen af vejen. Når hun begynder at blive bevidst om slik, kager og andet, kan det være en god idé at holde fast i jeres regler om, at det ikke er hver dag og det kan være en idé at lave en fast slikdag - MEN, den kan naturligvis godt blive brudt, hvis familien stikker slik i hånden på hende, når I mødes.. :(
Hvis I ses tæt med bedsteforældre, jeres fætter og hans forældre og andre, så synes jeg I skal tage en snak om, hvordan I gør og hvorfor. Det vil være helt reelt, at du siger, at du fra din barndom ved, hvordan det er at have problemer med vægten og at du ikke ønsker dette for din datter - det bør alle kunne forstå! Det betyder ikke, at hun slet ikke må få noget og at det skal naturligvis ikke kamme over, så det næsten bliver sygeliggjort - men det er generelt en god idé at spise sundt og I vil hjælpe hende med at få nogle sunde madvaner.
Måske ved familien ikke, hvad de kan servere i stedet for kage og slik? Et forslag om f.eks. at lave lidt fintrevet råkost eller lave et frugtfad med udskåret frisk frugt og bær kunne være en idé. Og så skal der naturligvis også være plads til kage, når der er fødselsdage, det er jul, påske osv. Der er masser af tidspunkter, hvor vi kan spise usundt - det behøver dog ikke være flere gange om ugen:)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske