Brev:
Sund kost
16. februar 2016
Alder:
15 mdr.
Sund kost
Kære Helen.
Vi vil rigtig gerne give vores datter en så sund kost som muligt. Hun er 15,5 mdr. Gammel nu. Hun vejer 11 kg. Og måler 82 cm.
Jeg var selv overvægtig som barn og jeg vil for alt i verden, gøre alt for min datter ikke bliver det. Jeg synes bare det er meget svært med hendes kost, med hvad hun skal have og ikke have.
Jeg ved ikke præcis hvad hun spiser i dagplejen, men til morgen bliver hun tilbudt havregrød med moset banan i. Nogle gange spiser hun meget havregrød og andre morgener gider hun det slet ikke. Andre morgener vil hun kun have et stykke banan eller lidt blåbær. Hun får kun vand eller letmælk at drikke. Hun er meget glad for al slags frugt og især hjemmelavet frugtgrød uden eller med meget lidt sukker. Til frokost får hun rugbrød og til aftensmad er hun glad for lasagne, kødsovs, kartoffelmos, kogte grøntsager osv. Til natmad bliver hun så tilbudt lidt havregrød igen.
Mit spørgsmål er så, hvad jeg kan give hende til mellemmåltider? Altså formiddag og eftermiddag. Jeg vil gerne give hende noget sundt. Mange jeg kender bruger ostehaps og frugtstænger, men er det godt?
En anden ting vi døjer med er alt det med sukker. Vi er ikke så glade for at vores datter skal have kage, is osv. Hun har en sjælden gang imellem smagt lidt kage eller is. Men vores familie forventer, at hun må få noget lækkert hver eneste gang de ser hende. Hvis jeg så siger nej til kage eller is, så siger de at det er synd for hende. Men vi vil jo bare hendes bedste.
Hendes fætter må fx få alt og det giver lidt problemer. Hvis min mand og jeg skal have noget sødt i weekenden, så venter vi altid med det til hun er blevet puttet om aftenen. Det er bare ikke alle der er enige og tit oplever vi, at folk bare stikker hende noget lækkert uden at få lov. Det synes jeg er ret irriterende.
Håber på et godt råd.
Med venlig hilsen
Maries mor