Svar: At drikke og pumpe ud, når man kun ammer 1-2 gange i døgnet
15. februar 2016
Alder:
11 mdr.
Kære mor, der gerne vil lidt ud :)
Tak for dit brev:)
Det er dejligt, at du nu har fået trappet antallet af amninger lidt ned - det lyder som om, at det har givet dig lidt frihed og har også givet jer bedre og mere sammenhængende nattesøvn:)
Hvis du drikker alkohol, så vil det udskilles i din mælk, og mængden af alkohol i mælken vil være den samme som i dit blod. Det betyder, at så længe du har alkohol i blodet, vil dit barn få alkohol, når du ammer, og du kan ikke fjerne alkohol fra mælken ved at malke ud.
Hvor hurtigt du nedbryder alkohol og ikke længere har alkohol i mælken, afhænger af, hvor meget du drikker og hvor meget du vejer. En enkelt genstand vil være knap 2.5 time om at blive udskilt hos en kvinde, der vejer 65 kg. Der er dog store individuelle forskelle.
Som tommelfingerregel gælder, at for hver genstand du drikker, skal du undlade at amme i 2-3 timer. Det betyder, at hvis du har drukket 3 genstande, så skal der gå 6-9 timer, før du kan amme din dreng igen. Den mælk du evt. malker ud i denne periode skal kasseres.
Det betyder altså, at hvis du har drukket om aftenen og om natten, så skal du malke ud om morgenen - men du kan godt stadig have alkohol i blodet og dermed i mælken, det kommer an på hvor meget du har drukket, og hvad tid du har drukket. Derfor kan det være nødvendigt, at du også malker ud til frokost eller senere på dagen...
Du danner meget hurtigt mælk, så det burde ikke være et problem at amme din dreng om aftenen, før han skal sove. Der er ikke grund til at give ham flaske med den alder han har og det er helt okay, at han selv foretrækker den "ægte vare" :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! Og god bytur!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske