Svar: Pålæg til babyer.
14. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt, at smørbart pålæg, eller pålæg generelt, som man køber i butikkerne, godt kan have et højt indhold af f.eks. salt. Derfor kan det være en god idé at lave det selv. Hvis du har en god fiskehandler, kan du måske også lave en aftaler med ham/hende om at lave en fiskefars uden tilsat salt eller andet, som du så kan lave pålæg, fiskefrikadeller og lignende af...
Hvis der indgår fedtstof i pålægget, så behøver du ikke komme fedtstof på brødet, men hvis pålægget er uden fedtstof, bør du komme fedtstof på brødhapserne under det smørbare pålæg, så længe din dreng ikke er ældre.
Fiskepålæg kan du lave ved at tage ca. 100 gram mild fisk f.eks. laks eller hellefisk, bage fisken i ovnen - hvis I får fisk en aften, kan du lave et ekstra stykke, som du så kan lave pålæg af dagen efter, tilsætte en spiseskefuld mayonnaise og en spiseskefuld A38 og røre rundt. Du kan også tilsætte lidt citronsaft, for at give lidt ekstra smag.
Du kan også lave hjemmelavet leverpostej eller torskerognspostej - og det kan godt fryses ned i mindre portioner, som du så kan tage op, når det skal bruges.
Når du handler, kan det være en god idé at gå efter nøglehulsmærket. Det sikrer dig, at der er sparet på fedt, sukker, salt samtidig med at der kan være et højere indhold af kostfibre og fuldkorn. Du kan læse mere på noeglehullet.dk.
Håber, du kan bruge dette lidt videre :) Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske