Svar: Fra skemad og videre til familiemad
14. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at det går så fint med maden, og det er rigtig godt, at du gerne vil lave familiemad og så vidt muligt ikke lave specielretter til jeres dreng - det er jeg som udgangspunkt enig i, det er godt, hvis I kan spise det samme.
Men, dermed ikke sagt, at det ikke kan være nødvendigt at ændre en lille smule på jeres vaner, for der er naturligt noget voksent mad, som ikke er så baby- og børneegnet, og hvor du er nødt til at medtænke, at jeres dreng kan have brug for lidt noget andet, at det måske skal tilberedes på en anden måde eller han kan have brug for lidt ekstra tilbehør til den mad, som I voksne spiser.
Det lyder super lækkert med forskellige Wokretter. Jeres dreng kan sagtens på sigt spise mange forskellige grøntsager lavet i wok. Det er helt fint, at du lige nu vælger at blende kål og lignende, så han bedre kan spise det, og også optage næringen fra det. Lige nu vil det være rigtig fint, at du laver mos til ham af de grøntsager som I andre spiser, så han stadig får variationen og også lærer smagen at kende. Ved siden af sin mos, kan han så også få grøntsager fra wokken, sidde og sutte, gumle, smage osv. Som han virker til at have lyst til og til at kunne kapere:)
Der kan også tilsættes nudler eller pasta til en wokret, ligesom mange også bruger kylling, rejer, muslinger eller lignende. Børn behøver bestemt ikke få pasta og kødsovs, lasagne og boller i karry, der er mange andre muligheder - men de fleste børn kan ikke nøjes med f.eks. salat, som I spiser om sommeren. Her vil han have brug for at du f.eks. koger lidt pasta eller kartofler til ham eller måske giver ham en frikadelle, grillpølse eller lignende. Nogle aftener kan han også få rugbrød med forskellige pålæg, hvis I kun spiser salat eller spise mad, som han ikke rigtig kan tygge, og hvor der ikke er så mange næringsstoffer for ham... Det kan også være, at du har en rest fra aftenen i forvejen, som han så kan spise næste dag.
Hvis du ikke vil blande nudler, pasta, kød og fisk i jeres wokret, så kan du lave det på en pande eller i en gryde ved siden af og på den måde stadig give jeres dreng det ekstra sammen med jeres mad. Det er generelt en god idé at gå ud fra Y-tallerkenen:
Ca. 2/5 skal være grøntsager
Ca. 2/5 skal være brød, kartofler, ris, pasta
Ca. 1/5 skal være kød, æg eller ost.
Det gør ikke noget, at jeres dreng får lidt flere grøntsager en dag end han får f.eks. kød, men over en periode, bør der være lidt balance i fordelingen mellem de forskellige fødevarer.
Han bør også tilbydes frugt hver dag - gerne som mellemmåltid eller som dessert. Frugt på f.eks. grød kan være med til at øge jernoptagelsen fra grøden.
Hvis du laver sammenkogte retter så anbefales det at bruge tommelfingerreglen, at der bør være dobbelt så meget grønt som kød i gryderetter.
Håber du kan bruge dette videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske