Svar: Hvornår skal ægget være pasteuriseret?
13. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål:)
Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen siger præcist omkring æg og børn - og det er faktisk lidt svært at finde. Generelt gælder at børn gerne må få æg og Fødevarestyrelsen skriver f.eks. i deres "anbefalinger for det fællesfrokostmåltid", at børn kan få "friske og pasteuriserede æg, ligesom æg i sammensatte retter som omelet, røræg og æggesalat..".
Jeg vil sige, at hvis du laver æggepandekager, omeletter eller lignede, hvor ægget bliver gennemstegt og gennemvarmet, så kan du sagtens bruge almindelige æg. Du må også gerne give dit barn hårdkort æg, det kan rigtig mange børn lide at spise - hårdkogt æg kan også bruges i en æggesalat og dermed som smørbart pålæg.
Men hvis ægget ikke bliver gennemstegt eller ikke opnår mindst 75 graders varme - det kan være hvis du f.eks. laver koldskål, is eller lignende - så vil jeg anbefale dig, at du bruger pasteuriserede æg.
Jeg vil også sige, at til børn under 12 måneder vil jeg generelt være lidt mere forsigtig. Jeg synes ikke de mindste børn bør få blødkogte æg, eller bløde spejlæg eller lignende, men bør få æg, der er kogt eller varmet tilstrækkeligt igennem...
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske