Brev:
Luft i maven 5 måneder
10. februar 2016
Alder:
5 mdr.
Luft i maven 5 måneder
Kære Helen.
Jeg er blevet mor til den skønneste dreng, som desværre har døjet med maveproblemer siden han var 2 uger gammel. Han er nu godt 5 måneder. Vi er blevet udredt på Rigshospitalet (blodprøver, urinprøver, afføringsprøver) og hos børnelæge, men de kan ikke finde noget. Min egen fornemmelse er, at han har luft i maven, som generer ham.
Jeg har ammet ham fuldt ud til han var 4 måneder. Nu får han hjemmelavet majsgrød med frugtmos 2 gange dagligt (det er han glad for), og vi prøver at få ham i gang med gulerods- og kartoffelmos (det er han ikke vild med). Desuden får han Nutramigen på flaske ind imellem, når far har ham alene.
Hans gener viser sig ved, at han klynker, laver presselyde og vrider sig meget ofte. Han prutter meget og gylper rigtig meget (mere end 15 gange om dagen). Hans afføring har været meget skiftende, men aldrig hård. De første måneder var den vandtynd, men efter vi er begyndt på skemad, er den mere fyldig. Ind imellem går der 3 dage mellem afføringerne, men for det meste er der afføring 1-2 gange om dagen.
Vi gør, hvad vi kan, for at mindske generne - jeg undgår mælkeprodukter i min kost, vi giver ham mælkesyrebakterier (semperdråber), vi sørger for, at han bevæger sig og ligger på maven. Jeg er opmærksom på at få ham bøvset godt af efter måltider, men om natten kan jeg ikke få ham til at bøvse, fordi han falder i søvn ved brystet og ikke kan bøvse i søvne. Han sover ok, men er også generet af maven om natten (ligger ofte uroligt og prutter meget).
Udover mavesmerterne er han i trivsel, tager flot på, ser fin og frisk ud, er nysgerrig og motorisk med. Og når han ikke har ondt, er han en rigtig glad baby.
Jeg skriver til dig for at høre, om du har nogle gode råd til hvad vi mere kan gøre for ham. Måske du har erfaring med hvor lang tid disse gener typisk varer (alle læger, vi taler med, siger noget forskelligt). Jeg tænker også på, om der er noget jeg kan gøre, for at sikre, at han ikke sluger luft i forbindelse med amning.
Ser frem til at høre fra dig.
Venligst Marie