Svar: Spisning baby 17 måneder
9. februar 2016
Alder:
17 mdr.
Kære Nadia
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt forvirret, for anbefalingerne for hvad børn skal spise og hvor meget mælk og flaske de skal have kan variere mere fra land til land. Og hvor vi DK prioriterer højt at børn så hurtigt som muligt tilbydes familiemad og trapper ud af mælken, så vil man i andre lande prioritere, at børn tilbydes babymad i længere tid og også får flaske i længere tid... Jeg tænker derfor, at du skal forsøge at finde balancen mellem de to ting, så jeres dreng stadig trives og så du også selv føler, at det fungerer.
Mit forslag til en dagsplan til en dreng på 17 måneder, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, spiser selv med ske, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød (eller andet fiberholdigt brød), forskelligt smørbart pålæg. Det kan også være varm middagsmad - han bør få kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Maden er hovedsageligt i stykker, som han selv kan spise med gaffel eller med fingrene.
Puttes til middagslur og må gerne sove et par timer eller mere
Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos - eller frugtgrød med lidt letmælk. Må også gerne få en fint revet råkost eller lignende.
Må også gerne tilbydes lidt før aftensmad hjemme, det kan være lidt kogte grøntsager eller lignende, som han selv kan sidde og spise med fingrene eller med en gaffel.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), lasagne, farsbrød, laks fra ovnen, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf osv. Retter, som I voksne også spiser, konsistensen naturligt som han kan kapere det. Spiser selv med gaffel, ske og fingrene og har også brug for jeres hjælp en gang imellem. Kartofler moses med en gaffel og I hjælper ham her, frikadellen spiser han selv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, vand eller letmælk af kop. Får herefter børstet tænder.
Puttes til natten - uden flaske. Godnatgrød og mælk af kop vil erstatte flasken. Puttes med nyt ritual som f.eks. puttebamse, godnathistorie, godnatsang, putteklud.
Sover uden mælk eller vand til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
I kan naturligvis ikke fra den ene dag til den anden følge denne plan, men I kan f.eks. godt springe flasken tidlig morgen over og i stedet stå op og give jeres dreng en grød. Det kan godt tænkes, at han vil spise mere grød og måske også vil forsøge at spise selv med en ske, hvis han er sulten og parat til grøden, hvilket han naturligvis vil være mere, når han ikke har fået en flaske lige inden.
Flasken sen aften skal i også ud af og her vil jeg anbefale, at I lige nu bibeholder den, men skærer ned i mængden, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære den. I stedet skal han beroliges med hænder, nærhed, kærtegn, putteklud osv. Samtidig introduceres godnatgrøden og mælk af kop, som giver lidt ekstra mæthed og sikrer, at han ikke søger flasken fordi han reelt er sulten.
Og flaske om aftenen før putning skal således også trappes ud. Det bliver den sidste flaske, som forsvinder. Også her skal I give ham mindre og mindre, så han ikke får 180 ml, men 160, 140, 120, 100 ml osv. og til sidst helt kan undvære - samtidig med, at han vænnes til at skulle falde i søvn i sin seng og med godnathistorie, putteklud, bamse osv. i stedet. I skal således ikke fjerne hans flaske, uden at sætte noget andet i stedet og det skal stadig være trygt og dejligt at komme i seng:)
Du skriver, at du har prøvet mange gange med gaffel og ske, men at han ikke kan styre det.. Det lyder som om, at I har fået passeret det tidspunkt, hvor han har en naturlig lyst til at prøve og det lyder også som om, at han naturligt vælger den nemme løsning med at lade sig made, fordi det er han vant til... men han kan naturligvis sagtens lære det:)
Du skal starte med gaflen. Start med to børnegafler - hjælp ham med at sætte maden på den ene gaffel og giv ham gaflen med mad i hånden og lad ham selv føre den til munden. Måske vil han starte med at pille maden af gaflen med fingrene og spise den sådan, men det er helt fint i starten, bare maden kommer i munden:) Imens han spiser maden fra den ene gaffel, så sætter du mad på den anden gaffel. Herefter bytter I, så du får den tomme gaffel og han får den fyldte gaffel, kan spise maden fra den og herefter får han så den anden gaffel, som du har sat ny mad på. Stille og roligt vil han begynde at spejle sig i dig og det du gør, og vil naturligt selv forsøge at komme mad på gaflen, som han har set dig gøre.
Det er lettere at spise med en gaffel, end det er at spise med en ske, men øvelse gør mester. Prøv derfor med en ske, når han tilbydes morgengrød, giv ham skeen i hånden og vis ham, guid ham til at føre skeen til munden og hjælp ham så en gang imellem, når du kan fornemme, at det er svært for ham helt at styre, så han stadig oplever at få mad og oplever at spise og at det smager godt.
Det kan naturligvis også spille ind, at han netop er blevet storebror - stort tillykke med at I har fået en lillesøster. Det kan godt gøre, at han har lidt ekstra behov for at "føle sig lille" og derfor søger din hjælp ekstra meget, og det skal der naturligvis være plads til. Men det vil stadig være rigtig godt, at I får skruet mælkeindtaget ned, så han får en naturlig sult og dermed også en naturlig lyst til at spise mere sufficient mad.
Jeg håber, du kan bruge dette videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske