Svar: Godnatgrød og natflaske
5. januar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Joan
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om mad og følger dagsplanen i den:)
Det kunne godt lyde som om, at jeres datter kan vente lidt med godnatgrøden, måske vil hun være lidt mere parat til den om 3-4 ugers tid - det afhænger lidt af, hvorvidt hun begynder at ændre lidt på sin rytme og derfor er lidt mere vågen om aftenen, for lige nu ligger grøden og flasken tæt, og det påvirker hendes indtag af mælk.
Når det er sagt, så er der dog intet i vejen for, at hun tilbydes f.eks. en dl. godnatgrød og efterfølgende drikker 100 ml mme af sin flaske. Det kan mætte hende ekstra godt til natten og kan sagtens gøre, at hun sover bedre - og også sover bedre, end hvis hun får 200 ml på flaske. Så I skal gøre det, som I fornemmer, hun vil trives bedst med. Hvis hun nyder grøden, så giv hende begge dele - hvis det er svært at få grøden i hende, og det derfor fungerer bedre med en større flaske, så giv hende det:)
Med hensyn til flaske sen aften, så vil det være rigtig fint at bibeholde den og her gerne fortsætte med de ca. 200 ml, som det lyder til at hun tager. Grød, flaske og flaske igen sen aften er med til at sikre, at hun ikke behøver flaske tidlig morgen. Og stille og roligt vil det være rigtig fint, hvis I derfor begynder at trappe lidt ud af flasken om morgenen kl 05.
I må altså meget gerne aktivt begynde at udfase flasken tidlig morgen. I stedet for at tilbyde hende 200 ml her, må I gerne skære gradvist ned i mængden, så hun tilbydes 180 ml, 160 ml, 140 ml, 120 ml osv. og til sidst forhåbentlig kan undvære den helt. Samtidig med at I trapper ned i mængden af mælk, vil det være rigtig godt, at I hjælper hende videre i søvnen med stillingsskift, beroligende hænder, bestemte kærtegn osv. så hun på sigt kan hjælpes videre i søvnen på denne måde og ikke længere har brug for flasken i munden.
I skal naturligvis også sikre jer, at hendes indtag af mad og vand af kop om dagen øges, så hun får mad og væske nok hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge det om natten:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske