Svar: Det der med mad
4. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Kære mor til lille A
Tak for dit brev :)
Den døgnrytme I har, ser rigtig fin ud for en pige på 6 måneder. Det lyder helt alderssvarende med to lure dagligt og da hun står sent op, så er det naturligt, at lurene ligger sent og at eftermiddagsluren bliver meget kort. Samlet sover hun rigtig godt og mangler ikke søvn.
Når hun skal i dagpleje til maj, så vil hun være 9-10 måneder gammel og det betyder, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende. For det første vil hun i den alder ofte kunne være vågen i længere tid af gangen, hun vil ofte også bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Hun begynder at kravle, rejser sig ved tingene og får en masse nye stimuli. Hun kommer i separationsfasen osv. Der sker meget og det vil alt sammen have betydning for hendes rytme og hendes søvn. Det er derfor ikke alt, som du kan forberede dig på, nogle ting sker mere eller mindre af sig selv:)
Lige nu lyder det som om, at det fungerer rigtig godt, at I først stå op omkring kl 8.15 og det er rigtig dejligt. I takt med at hun begynder at skulle passes, kan det dog være en god idé at du vækker hende om morgenen, hvis ikke hun begynder at vågne af sig selv. Simpelthen for stille og roligt at vænne hende til at dagen starter tidligere - hvis den altså gør det, når hun skal afleveres i dagpleje. Hvis hun ikke behøver blive afleveret før op af formiddagen, så må du gerne lade hende bibeholde den nuværende rytme, men jeg går ud fra, at hun måske skal være i dagplejen senest kl 7.30-08, når du nu spørger....:)
Når hun begynder at komme tidligere op, vil hun sandsynligvis også blive træt før og dermed have brug for en formiddagslur - i dagplejen vil mange børn sove formiddagslur mellem kl 9-10 og jeres datter vil naturligt føle behov for dette, hvis hun har været tidligt op. Hun vil derfor kunne blive puttet sammen med de andre børn. På samme måde vil middagsluren så også komme til at ligge tidligere - det hele afhænger altså af, hvornår eller hvor tidligt I står op.
Med hensyn til vand, så bør du tilbyde hende vand til alle måltider og også gerne lidt tørstslukkende ind imellem. Det er svært at sætte en mængde på - lige nu skal hun stadig have mest mælk og vandindtager handler mest om øvelse i at drikke af en kop og finde ud af dette. Du skal altid holde øje med hendes vandladninger. Hun skal have gode tunge tissebleer, mindst 6 i døgnet og urinen skal være klar og ikke gul.
Mad i hånden er god træning, men hun skal altid være under opsyn og det er helt normalt, at hun ikke kan tygge små bidder brød, frikadelle eller lignende endnu - mange børn er 8-9 måneder før de kan begynde med små hapsere. Hvis du vil forsøge med lidt små bidder, skal de være meget små 3x3 mm eller lignende, så det nærmest bare er en lille krumme i munden... Det bedste du kan gøre lige nu, er at give hende grovere grødtyper og mos med kød eller fisk, så hun vænnes til at maden har mere struktur og stille og roligt får mere og mere bid.
bløde frugtbåde uden skind kan være en idé, kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Du kan også købe et frugtnet, som hun kan sidde med og sutte på:)
Håber dette giver lidt ro og også hjælper lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske