Svar: Drømmeflaske og madindtag
4. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Annet
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng stortrives på alle måder og dagsplanen, som du sender ser meget fin og alderssvarende ud:)
Modermælksestatning mætter ofte lidt mere end modermælk og det betyder blandt andet, at mange børn hurtigere sover igennem, når de får en flaske - end hvis de bliver ammet... Jeres dreng sover igennem nu og det er super flot. At sove igennem, når man er 6 måneder gammel vil være at sove 5-6 timer uden mælk - og det gør jeres dreng, når han sover fra 21-21.30 til ca kl 04... nogle gange sover han faktisk lidt mere.
I takt med at han bliver ældre, begynder at spise større mængder skemad, så vil antallet af flasker blive skruet ned. Det vil ofte være mælken midt nat, der forsvinder først, derefter forsvinder mælken formiddag og eftermiddag, hvor der i stedet erstattes af et mellemmåltid.
De fleste børn har behov for mælk sen aften, for at kunne sove igennem om natten. Men det afhænger naturligt af, hvad tid barnet går i seng. Når jeres dreng begynder at springe sin 3. lur over, så vil han sandsynligvis gå tidligere i seng - og her er det så forskelligt, hvordan hans behov viser sig at være. Nogle gange vil han tage sit længste søvnstræk om aftenen og først på natten og sove f.eks. fra kl 20 til 02, hvor han så får flaske og sover til næste morgen tidlig. Andre gange vil han af sig selv begynde at vise behov for flasken sen aften...
Der er ikke nogen fast regel for, hvordan du bør gøre. Det man kan sige er, at det nogle gange kan være rigtig rart, hvis man kan give barnet flasken sen aften, før man selv går i seng, fordi man derved undgår at blive vækket, når man selv sover rigtig godt. Derfor kan man nogle gange godt vælge at tilbyde barnet en flaske sen aften, for at se om man på den måde kan få fyldt barnet lidt ekstra op og dermed få lidt bedre søvn efterfølgende. Og du må derfor gerne prøve med en flaske sen aften, hvis og når det viser sig aktuelt. Han kan måske drikke den mere eller mindre i søvne, så du behøver ikke vække ham, men kan tilbyde den og se om han accepterer den. Måske vil han tage rigtig fint imod den og tømme den - og måske vil han afvise den eller ikke drikke nok, det må tiden vise. Nogle børn har det bedst med, hvis de kan få lov til at melde sig selv:)
Når han bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 flasker i døgnet og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. På den måde får han sit mælk- og væskebehov godt dækket samtidig med, at der levnes plads i maven til mere rigtig mad.I takt med at han bliver ældre, vil det være rigtig godt, at du tilbyder ham mad med mere og mere bid og mad, der tager mere og mere udgangspunkt i den mad, som I voksne spiser. Det er super, hvis han allerede nu kan spise små brødhapsere, det må han gerne få - brug gerne lidt grøntsagsmos som smørbart pålæg og suppler også stadig med mos, ligesom han også skal have grød. Skemaden er vigtig, fordi du kan energiberige den og det giver en god mæthed, ligesom du sikrer ham større mængder og større variation af gryn og grøntsager, når han får grød og mos:)
Så lidt af det hele - mad med mere bid og også stadig skemad, vil være rigtig godt:) Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og guides igennem de første smagsprøver til familiemaden. Vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave fra 2015. Der står "ny revideret udgave" på forsiden:)
Håber, du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske