Brev:
Skolestart - 5 år
Kære Helen,
Jeg har en bekymring angående min ældste søn som fylder 5 år om få dage.
Han er en glad, kærlig og kvik dreng om generelt virker til at trives. Vi flyttede til et nyt land og han startede i en ny børnehave for 7 uger siden og det er gået rigtig godt. Han smeltede ind i gruppen fra første dag og det var helt utrolig så nemt det gik og han har glædet sig hverdag siden, til at komme i børnehaven.
Han er den yngste i hans afdeling og han vil jo formentligt også være den yngste når han skal starte i skole. Han skal efter planen starte i skole efter sommeren, 2016. Hans far og jeg har egentlig hele tiden tænkt at vi tvivlede på at han var klar til at starte i skole til den tid og at vi ikke ville have noget imod at han ventede 1 år med skolestart, altså at han først skulle starte i børnehaveklasse efter sommeren 2017.
Efter at han startede i børnehaen har vi fået af vide af pædagogerne at hans afdeling er en slags børnehaveklasse og at han skal starte direkte i 1. klasse i 2016! Dette gør mig endnu mere bekymret. Jeg har delt min bekymring med pædagogerne og de er opmærksomme på vores bekymring. De siger derimod at det ikke er bare sådan at vente 1 år med at starte i skole, det kræver åbenbart en særlig involvering af sundhedsplejerske og tests før at man ”får lov til” at vente 1 år med skolestart.
Min bekymring går på at vores søn er meget utålmodig og han har svært ved at koncentrere sig om en opgave i længere tid, medmindre at det er noget som han er meget interesseret og som han føler at han kan mestre f.eks. lego. Lego har været rigtig godt for ham ift at træne hans tålmodighed. Hvis vi prøver at introducere f.eks et nyt spil, bog eller andet så kaster han sig ned på sofaen eller gulvet og sige at han er træt og skynder sig videre til noget andet. Det går bedre når at vi kun er 1 forældre hjemme med ham og der er ro. Han bliver meget let distraheret når lillebror og den anden forældre er hjemme.
Han er ret dygtig motorisk og elsker alt grovmotorisk. Han lærte at cykle uden støttehjul som 3 årig, elsker at klatre, lege i sandkassen altså udendørs aktiviteter er lige ham. Indenfor leger han med lego, biler, gravkøer osv. At tegne, skrive, lave perleplader osv har han aldrig været vild med. Han har svært ved at holde koncentrationen. Det er blevet en smule bedre og her på det sidste har han ...
... indimellem selv taget farver og papir frem og begyndt at tegne. Han tegner ikke rigtig noget der forestiller noget. Vi har prøvet at øve med ham at tegne en mand, skrive bogstaver og tegne en cirkel, trekant og firkant. Han prøver lidt, men keder sig hurtigt og går videre til noget andet.
I sidste uge fik vi et brev med fra børnehaven som alle børn her får efteråret og foråret inden de starte i skole. Det er et skema hvor der står beskrevet om han mestrer, mestrer delvist eller ikke mestrer forskellige ting. Dette er ikke noget vi har stiftet bekendtskab med før. Der er forskellige kategorier såsom socio/emotionel, leg, trivsel, hverdagsaktiviteter, sansning/motorik og sprog. I disse kategorier er der underpunkter.
Under socio/emotienel mestrer han alle punkterne og det har de også sagt til os før og hans tidligere børnehave har alle sagt at han er en meget vellidt dreng og at han leger med alle både med piger og drenge og at han bestemt ikke er bange for at tage kontakt med andre børn som leger i en gruppe. Han er initiativrig og socialt dygtig.
I hverdagsaktiviteterne mestrer han delvist alle punkterne f.eks. at klare at aktivere sig selv uden at blive aktivieret af en voksen, tage imod enkle ansvarsopgaver, tegne og farvelægge med voskent blyantgreb. Sprogligt mestrer han næsten alle punkterne undtagen forstår kollektive beskeder som han mestrer delivst og dette har måske noget at gøre med at han ikke er vant til sproget.
Der er ingen af punkterne som han ikke mestrer, men en del som han mestrer delvis. Han kan ikke skrive sit eget navn (nu er det heller ikke et helt kort navn han har), det er kun første bogstav som han kan skrive korrekt. Vi øver med ham når vi føler at han er oplagt til det.
Jeg tænker at der er 4 punkter hvorpå at jeg føler at han er udfordret lidt.
1. Hans alder
2. Han er en dreng
3. Han er ikke interesseret i finmotorik
4. Han er ret utålmodig
Tålmodigheden er nok vores største bekymring ift at starte i skole og måske også det at han ikke virker interesseret i bogstaver, tal, læring osv.
Hvad tænker du om skolestart og om evt at starte 1 år senere?
Jeg tænker bare at han skal gå i skole så mange år og hellere at han venter 1 år og får succesoplevelser med skolen, end at han starter snart og måske føler nederlag.
På forhånd tak for din hjælp.
Hilsen
En bekymret mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Giv dit barn den bedste start!
Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier
Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
30. september 2024 | Renlighed | 5 år
Kære Helen. Vores dreng F. er lige fyldt 5 år. Han smed bleen for ca. 2 år...
8. august 2024 | Opdragelse | 5 år, 7 mdr.
Hej Helen! Det er noget tid siden jeg har skrevet, men vi har en problematik...
22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.
Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn
Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...
22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år
Familie logistikken hænger ikke sammen
Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....
30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.
Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...
Viden om børn:
Stamceller
Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.
Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.
Tandbørstning
For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.
Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.
Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.
Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.