Svar: Søvnløse tvillinger
17. december 2015
Alder:
10 mdr.
Kære mor - med to arme, men bare en krop :)
Tak for dit brev :)
Jeg tror en af de største udfordringer, når man har tvillinger, er det, du beskriver - at der kun er en mor, og at du naturligt ikke kan være der lige meget for dem begge hele tiden... som tvilling vil man naturligt vokse op med at skulle vente lidt på hinanden og også blive vant til at skulle dele mor lidt mere.
Det er en rigtig svær balance, og der er ikke nogen faste regler for, hvordan du gør det bedst. Nogle gange vil det rigtige være, at du placerer dig mellem dem begge og forsøger at berolige dem samtidig, vise dig tilgængelig for dem begge ved at lægge en hånd på dem hver, pludre med dem osv. Andre gange vil du være nødt til at tage den ene op, trøste og berolige og derefter så tage dig af den anden, trøste og berolige...
Hvis du har nogen mulighed for at få lidt hjælp, så kan det være rigtig godt. Det kan være bedsteforældre, en ung pige eller andre, som kunne komme en gang imellem. Hjælp kan både være praktiske ting i hverdagen, som at få gjort rent, lavet mad eller lignende - hvor du af gode grunde er nødt til at lade dem ligge lidt for sig selv, og hvor de så måske bliver kede af det og du bliver frustreret. Hjælp kan også være, at en anden er der til at give dem mad, holde den ene imens du skifter den anden, gå en tur med dem, snakke og lege lidt med dem begge eller den ene, imens du tager dig af den anden osv. Netop fordi fire hænder gør det hele lidt lettere.
Med hensyn til at lære at falde i søvn selv og uden at I skal gå flere kilometer med jeres dreng i barnevognen, så er det vigtigt at trille ham, holde pause, trille, holde pause. Når han ligger stille og roligt og ikke siger noget, så holder I vognen stille, når han klynker, græder, så triller I vognen igen. At det tager 15 minutter lyder super - hvis det tager halve til hele timer, så lyder det som om, at han måske er puttet for tidligt og ikke har været helt parat til at sove, når I forsøger.
Og for at finde det rigtige puttetidspunkt, er det ret vigtigt, at dagsplanen ikke skrider for meget. Det kan være svært, når de nogle gange sover forskellig varighed og sover på forskellige tidspunkter - det forstår jeg godt. En god tommelfingerregel er dog, at det vil være godt, hvis du ikke ændrer på lure og spisetidspunkter mere end +/- en halv time.
Det barn, som er vågnet op efter en kort lur, vil dog godt kunne have behov for at blive puttet lidt tidligere end den anden. Prøv derfor om du kan forsøge at få dem til at spise mad nogenlunde samtidig og put så den der vågnede tidligst først - imens må den anden vente. Og når den første er puttet, så putter du den næste...
Da de har en meget tidlig søvnfase og dermed står tidligt op og sover tidligt hele dagen igennem, og dagplanen ser umiddelbart fin ud. Jeg vil foreslå, at du forsøger at amme dem tidlig morgen, for at se om du derved kan undgå at de står alt for tidligt op...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
og puttes som nu til morgenlur ca 6.30
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 10: 1/2 bolle med smør, ost. Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg osv. og også meget gerne stadig grøntsagsmos (det kan være hjemmelavet eller fra glas), vand af kop.
Eftermiddag 14: 1/2 bolle med smør, ost, en portion frugtgrød med mme, vand af kop.
Puttes til middagslur - har evt. behov for en amning inden, det kan være okay at tilbyde dem denne ekstra amning - de er født før tid og kan godt have behov for dette lidt endnu.. men prøv at vurdere deres behov og om det er nødvendigt..
Tidlig aften 16: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Får deres "aftensmad", vand af kop.
Aften 17-17.30: Spiser også lidt med sammen med den øvrige familie, får mad i hånden at gumle på selv osv.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca 18.30, får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23-24: Evt. amning
Som du kan se, så er der i denne plan 4 amninger og det er umiddelbart en for meget i forhold til deres alder.. det er dog okay, hvis de i øvrigt spiser godt af den øvrige mad, og det fungerer for jer på denne måde. Da børnene nu skal lære at sove uden mælk om natten, så kan det være okay, at du en overgang vælger at amme både sen aften og tidlig morgen... Det kan dog også tænkes, at de måske selv vil melde sig først på natten og det vil sige, at du f.eks. ammer kl 19, kl 01/02 - og hvis det er tilfældet, så kan de måske springe den tidlige morgenamning over og sove videre uden brystet der... Antallet af amninger skal generelt skæres ned nu (jf tidligere brev om søvnassociationer), men jeres dag skal også hænge sammen og fungere for hele familien... Og hvis I kan nå dertil, at de ammes de 3-4 gange og så kan sove, uden at behøve bryst i munden, så er det jo et fremskridt - især for jeres datter:)
At de søger dig så meget, og at du nogle gange har fornemmelsen af, at de nærmest vil tilbage i din mave igen - det er separationsfasen, som du mærker:)
Det lyder som om, at du gør det rigtig godt!
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske