Brev:
Søvnløs tvillingebror (og forældre)
11. december 2015
Alder:
10 mdr.
Søvnløs tvillingebror (og forældre)
Kære Helen.
Ja, så kommer spørgsmålet vedr tvillingebror. Han er selvfølgelig også født i uge 34, og havde en lidt mere traumatisk fødsel, med navlesnoren om halsen. Han lå i cpap første tid, og har stadig problemer med lungerne i form af astmatiker bronkitis, uden at det nødvendigvis har noget med problemerne efter fødselen at gøre.
Han har siden han var to uger gammel, sovet urolig. På neonatal snakkede de om kolik, og egen læge stemmer for det samme. Han fik sammen med tvillingesøster kiropraktorbehandlinger da han var 11/2 mdr og da han var 5mdr. Den typiske kolik/gråd med utrøstelig græden om aftenen, ophørte omkring 3-4 måneders alderen. Men han vågnede stadig MANGE gange om natten, og skulle enten ammes, vugges eller gåes med. Ved 7 måneder fik de kraniosakralterapi og zoneterapi, og indtil for nogen måneder siden, har de sovet i vores seng, så de begge kunne amme når de havde lyst. For en måned siden, fik han dræn i begge ører.
Status nu, er at vi putter ham i barnevognen og går en tur med ham om aftenen. Nogen gange sovet han fint i barnevognen indtil han vågner ved 21.30 tiden, hvor han kommer ind på en madras i stuen sammen med far. Jeg ammer han som regel her. Nogen nætter vågner han så hver eneste time og skal gåes med for at falde i søvn igen. Andre nætter, er det "kun" 2-3 gange han skal gåes med. Derudover bliver han ammet ved 2 tiden og nogen gange en gang mere (hvis far ikke kam få ham til at falde til ro).
Han sover meget urolig, og flytter sig tit/kravlet rundt i sengen. Derfor har vi ikke kunnet putte ham i en seng, for han vågner så snart han knalder hovedet i tremmerne. Og det et også derfor ham i far ligget på gulvet på en madras, så han ikke skal falde ned af sengen. I et stykke tid, tumler han sovende rundt, og falder til ro ved at blive nusset på ryggen eller komme indtil far. Men til sidst hjælper det ikke længere, og han kravler på på fars mave og græder, indtil far rejser sig op og går med ham.
Om dagen sover han ok i barnevognen, men det er meget varierende hvor længe han sover. Han begyndte at kravle ved 6 måneder og står og går mens han holder fast i noget. I øvrigt er han en glad dreng, som gerne vil være aktiv når han er vågen.
Vi er så frustrede, min mand og jeg, og vi aner ikke hvad vi skal gøre for at vi alle skal få en bedre søvn. Vi har faste rutiner omkring sengetid. Prøvet bad og massage over længere perioder, og er opmærksomme på at det er så meget ro on aftenen, som vi nu kan klare med tre børn + forældre der skal have mad, gøres putteklare og kommes i seng. Tvillingerne nyder at være sammen, og vil egentlig gerne putte sammen, men pigen bliver så forstyrret og ked af drengens kravlet rundt. Vi er kede af at vi ikke kan sove sammen, og at vi ikke kan putte børnene og have en lille smule ro til vores ældste dreng og hinanden.
Vi er parate til at bruge tid på putningen, men som det er nu, bruger vi hele aftenen på tvillingerne, fra vi har spist aftensmad og indtil vi selv skal i seng. Derefter følger en urolig nat, og en morgen som starter allerede kl 5.
Vi kunne godt tænke os at købe en tremmeseng mere, og at tvillingerne kunne sove i hver sin seng (må gerne komme over til os om natten), men jeg ved ikke hvor realistisk det er at tænke han nogen sinde kommer til at sove i en seng.
Håber du igen kan hjælpe med nogen indput, så vi måske kan skrue ned for motionsniveau om natten:-)
Hilsen