Svar: Svær at putte - 10 mdr.
11. december 2015
Alder:
10 mdr.
Kære trætte mor til tre
Tak for dit brev, velkommen tilbage - hvor dejligt at høre fra dig igen og hvor dejligt, at I har fået tvillinger - hårdt men dejligt!:)
Og så - Sikke noget vrøvl, du skal lægge ører til far mor og svigermor. Du forkæler ikke dine børn. Man kan ikke forkæle sine børn for meget med nærhed og tæt fysisk kontakt!
Jeres børn - og det gælder både jeres dreng og pige, er i separationsfasen. Det betyder, at de er rigtig godt i gang med at øve sig i at bevæge sig ud i verden på egen hånd. De kravler begge to, rejser sig ved tingene, går med let støtte osv. Og det giver naturligt ekstra udfordringer omkring søvnen.
Når børn øver selvstændighed og dermed øver sig i at adskille sig fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede, klynkende. De søger ofte brystet lidt hyppigere, vil gerne putte lidt mere osv. og man ser det ofte om aftenen. Der hvor roen skal falde over dem, hvor de skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger det ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt...
Det er derfor, din datter har så svært ved at overgive sig til søvnen. Hun vil ikke ned i seng, hun græder, protesterer, har ofte brug for at sidde lidt længere tid på skødet, blive holdt i hånden osv. Hun har brug for at være ekstra meget i din favn, brug for at mærke dig helt tæt på.
Når hun vågner om natten, så har hun brug for din hjælp til at komme videre i søvnen. Hun vågner, fordi hun drømmer rigtig meget lige nu. Den store motoriske udvikling hun lægger for dagen, gør at hun nu oplever verden større. Hun fornemmer rummet, som hun er i på en anden måde og hun fornemmer også, når du går fra hende. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten og derfor er drømmeaktiviteten ekstra stor lige nu.
Hun får sig også lagt i stillinger om natten, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun lægger sig op i kravlestilling, hvor hun ligger og rokker frem og tilbage frustreret. Hun får sig skubbet op i et højne af sengen og kan ikke finde ud af at komme ind midt på madrassen igen. Hun får sparket dynen af sig og kan ikke finde ud af at få den på osv. osv. Og her har hun brug for din hjælp. Nogle gange er du nødt til at tage hende op, trøste hende, evt. give hende lidt ekstra mælk. Andre gange er det bedre at du hjælper hende med at sove videre, hvor hun er. Blive lagt ned i en god stilling igen, få dynen over sig, blive kærtegnet osv. og på den måde lullet videre i søvnen.
Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke græder eller sover meget uroligt, fordi hun har ondt i ørerne, ondt for tænder eller lignende.
Hvis hun om aftenen kan falde i søvn i løbet af 10-15 minutter mod at du sidder der, holder hende i hånden, synger lidt for hende osv. så er det super godt. Det er en tryg og dejlig måde at falde i søvn på og så skal du ikke ændre noget. Det er ikke forkælelse, men naturlig omsorg! :)
Hvis hun græder, når du putter hende, så skal du finde ud af hvorfor hun græder. Hvis det er fordi hun er utryg og føler sig forladt, så er det en god idé at sidde hos hende, holde hende i hånden, kærtegne hende, give hende fysisk kontakt og vise hende at du er der. Hun er så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går. Hun ved ikke at du er inde i stuen, når hun ligger på værelset. Når hun ser du går, så føler hun sig naturligt forladt og alene og derfor protesterer hun mod, at du går fra hende.
Nogle gange kan hun også græde på en måde, hvor der mere er tale om en slags protestgråd, hvor hun tydeligt giver udtryk for, at hun hellere vil lege end sove. Hun opfatter det at du sidder der, som opfordring til leg og underholdning og vil derfor ikke lægge sig til at sove. I en sådan situation, kan du godt vælge at gå kortvarigt fra hende - det vil sige max 3 minutter væk. Det er ikke fordi hun skal blive ked af det og begynde at græde - det er for at vise hende, at du ikke sidder der for at lege, men at du mener, at det er sovetid. Når du er gået fra en hende en enkelt gang eller måske to og vender tilbage igen, så vil hun sandsynligvis forstå, at det er sovetid og vil lægge sig til at sove fordi du så bliver der og hun er tryg.
Nogle gange kan det at man bliver siddende hos barnet, godt blive opfattet som underholdning. Barnet bliver simpelthen i tvivl om hvad meningen er, man sender utydelige signaler ved at blive siddende. Hun kan blive i tvivl om hvad hun egentlig skal og hvorfor du er der ...
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Derfor skal tidsintervallet ikke være længere end højst 3 minutter, hvorefter du går tilbage, betrygger og beroliger, putter dynen om hende igen, kærtegner osv. Og du går også tilbage til hende selvom hun ikke græder - og som sagt, er det ofte kun nødvendigt at gå en eller to gange.
Hvis jeres datter klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad hun kan for at forhindre dig i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
I sådan en situation, hvor barnet tydeligt er helt ulykkelig, så må man tage barnet op, berolige og betrygge sidde lidt med barnet og så forsøge at putte barnet igen, når der atter er kommet lidt ro på.
Og når det så er sagt, så fortæller du jo også, at hun ofte sover hos dig om natten. Da hun lige nu har rigtig meget brug for tæt fysisk kontakt, hvorfor så ikke lade hende falde i søvn ved siden af dig i din seng? Det må hun gerne, du skal blot sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og slå sig.
Du må derfor gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der, hvis det kan gøre, at hun så falder mere trygt til ro. Meget gerne gøre det sådan, at hun ikke falder i søvn med dit bryst i munden, men slipper, kikker på dig, triller om på siden og sover. Så hun ikke er uhensigtsmæssig afhængig af brystet. Lad hende ligge i din seng og når du så selv går i seng og hun ammes sen aften, så kan du prøve at flytte hende til egen seng, hvor hun så måske kan sove nogle sammenhængende timer...
Derudover tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at I forsøger at sikre jeres børn så fast en rytme som muligt. Jo mere ens dagene er, jo større sandsynlighed vil der være for, at I rammer det rigtige puttetidspunkt - og at de bedre kan overgive sig til søvnen.
Det vil også være rigtig godt, hvis I nu indføre en godnatgrød om aftenen, som en fast del af putteritualet, fordi den kan være med til at sikre lidt ekstra mæthed - og dermed give en lettere overgang til søvnen og også en bedre nattesøvn...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop
Formiddag 8.30-9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Må også gerne få kogte grøntsager i stykker, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur de tager
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med modermælkserstatning, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller mme af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig...
Som du kan se, så indgår der i denne plan 3 amninger i døgnet og en del måltider med rigtig mad og stadig lidt skemad. Det er vigtigt, at du nu arbejder på at få skruet ned for amningen og ikke længere praktiserer "fri amning om natten", selvom det kan virke let og praktisk. Mælkeindtaget skal holdes nede, for at hun indtager mad nok om dagen - og hun skal indtage mad nok om dagen for at sove godt og for at kunne undvære mælken/brystet hele natten.
Det er vigtigt, at jeres børn nu også lærer at sove uden at få bryst først og derfor skal de ikke ammes før formiddagslur og skal som sagt også ammes, men slippe brystet før de sover om aftenen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, der er lidt at arbejde videre med:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske