Brev:
Svær at putte - 10 mdr.
11. december 2015
Alder:
10 mdr.
Svær at putte - 10 mdr.
Hej!
Siden sidst jeg var medlem her, har jeg fået tvillinger, og S er dermed blevet storebror:-)
Tvillingerne er 10 1/2 måneder gamle nu, og dette brev handler om pigen.
Hun og tvilling bror er født i uge 34 og tilbragte en måned på neonatal.
Hun har i løbet af dagen været meget nem at putte. Kun når hun har været syg eller der har været tænder på vej, har hun haft problemer. Om aftenen har hun dog skullet have lidt mere hjælp til at falde til ro. Fx ved at blive gået med, svøbt i dynen, vugget i slyngevugge, eller som her efter hun blev for stor til slyngevuggen bare ligget indtil mig i sengen og blevet nusset.
Men for halvanden måned siden begyndte hun at få det svært ved at falde i søvn, og vågnede meget let hvis jeg gik ud fra soveværelset, eller hvis hun senere på aftenen vågnede lidt op og opdagede at jeg ikke var der. Og det er kun blevet værre og værre.
Nu de sidste tre uger kan hun ikke rigtig overgive sig til søvnen, og veksler mellem at være hysterisk grædende og at ville lege! Jeg har forsøgt både at putte med hende helt indtil mig, og at putte hende i hendes seng, som står ved siden af vores. Hun vil som regel gerne ammes, også selvom hun lige har fået inde i stuen. Efter det begynder hun at tumle rundt i sengen (hun har kravlet og stået siden 8 måneder) som om hun ikke kan finde ro. Jeg forsøger at hjælpe hende til ro ved at svøbe hende i dynen og lægge hånden på hende, eller vugge hende, men hun bliver rasende over at ikke kunne bevæge sig.
Den kommunale sundhedsplejerske anbefalede os at lade hende ligge i egen seng, og så gå til og fra og trøste, men vores pige bliver SÅ ulykkelig hvis jeg går ud! Men hvis jeg bliver siddende, rejser hun sig op og griner til mig som om hun vil lege. Efter noget tid med alt det her ballade, ender det tit med at hun bliver så udmattet at hun godt vil ligge ned i sengen, og jeg kan sidde og nusse hende på kinden eller håret. Jeg kan se hun forsøger at sove, men lige så snart det ser ud til hun er lige ved at falde i søvn, skriger hun til og vi starter forfra... Jeg må heller tilføje at hun virkelig skriger, brøl græder- ikke klynker. Så jeg er kan ikke på nogen måde lade hende være sådan, selvom mor og svigermor er søde til at fortælle mig det er fordi jeg gør hende forkælet at hun gør sådan om aftenen.
Ofte tager det 11/2time, før det endelig er ro på hende, men igen vågner hun så snart næste Søvnfase er over, og vil op igen.
Om natten sover hun sammen med mig, og har fundet tryghed ved at jeg er der. Vi praktiserer fri amning, så hun får spise så meget hun vil, også selvom det måske bare er tryghed hun søger.
Tvilling bror kommer også ind nogen gange i løbet af natten, men da de bliver meget forstyrret af hinanden for tiden, sover ham og far på en madras i stuen:-0
Hvor nætterne tidligere har været ok, og hun bare har skullet mærke at jeg er der og måske ammes for at falde til ro igen, begynder hun nu at kravle rundt og klynke. Når jeg forsøger at berolige hende ved at tage hende indtil mig, som vi gjorde før, bliver hun hidsig og ked, fordi hun ikke vil holdes fast.
Jeg er så ked af at jeg ikke kan hjælpe hende til ro, og at hun "afviser" min trøst om natten. Jeg prøver om dagen at gå med hende i en ergobaby eller en fast vikle, og det elsker hun, og jeg har tænkt på om jeg skal putte hende i den om aftenen, og bare gå med hende indtil jeg selv skal sove. Men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre og gribe i, for min mand og jeg går i seng allerede kl 21, for at have energi til noget som helst, da vi er oppe rigtig mange gange om natten med tvilling drengen også (det er en anden historie), og hele aftenen går med at putte tvillingerne.
Jeg føler jeg er på randen til at bryde sammen, mens stakkels storebror på 6 år kommer til at falde i søvn selv, og nogen gange endda på sofaen, mens min mand og jeg render rundt med tvillingerne...
Håber du kan komme med nogen indput...
Kærlig hilsen
træt mor til tre.