Svar: Flaske vs Grød
11. december 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Jeg synes bestemt at Valdemar skal bibeholde sin flaske tidlig morgen kl ca. 05. I 7 måneders alderen vil de fleste børn have brug for fire flasker, og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
I løbet af dagen øges antallet af måltider, så han nu får flere små måltider dagligt og en større variation af forskellige fødevarer. Derudover tilbydes han også vand af kop, som er med til at sikre en del af hans væskeindtag. Når de fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, sikrer de plads i maven til mere rigtig mad, samtidig med at behov for mælk/væske også sikres.
Hvis du begynder at tilbyde ham grød allerede kl 05, så vil der være en stor sandsynlighed for at han vil vænne sig til at skulle spise meget på det tidspunkt - og derfor fremadrettet vil begynde at vågne op, fordi han der er rigtigt sulten. Det er uhensigtsmæssigt for jer alle.
I takt med at hans indtag af skemad øges og han bliver ældre, spiser mere osv. vil hans indtag af flaske naturligt trappes ned - og det vil være naturligt at du i 8-9 måneders alderen f.eks. introducerer en godnatgrød. Den vil også være med til at give lidt ekstra mæthed om morgenen og du kan så trappe stille og roligt ud af flasken, så han får mindre og mindre mælk og til sidst måske kan undvære den helt. Når han bliver 8-9 måneder, vil det være passende med 3 flasker dagligt og de kan med fordel ligge før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at flasken tidlig morgen stille og roligt trappes ud og morgengrøden gives som den plejer f.eks. kl 07-07.30...
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner og opskrifter og får lidt idé om, hvordan dagen skrues sammen måned for måned, så hans behov dækkes optimalt:)
Rigtig meget held og lykke fortsat - håber du kan bruge dette lidt videre - og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere råd og tanker:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske