Svar: Sutteflasker - endnu et spørgsmål
9. december 2015
Alder:
19 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev :)
Jeg er helt enig i, at det er uhensigtsmæssigt, hvis jeres datter begynder at kræve flere flasker om natten, fordi I skruer hendes indtag af mælk ned.
Hvis hun er reelt tørstig, skal I naturligvis sikre jer, at hun får væske nok hele dagen igennem, så hun ikke efterspørger det så meget om natten. Det kan også være nødvendigt at øge hendes indtag af godnatgrød - måske skal hun have en lidt større portion at falde i søvn på. Og det samme måske med flasken før putning. Det kan godt være, at hendes aftenflaske skal indeholde 165 ml, hvis det så betyder, at hun kan trappes ud af flaskerne sen aften og nat.
Men ellers så lyder det som om, at det måske ikke er så meget mængden, som hun savner, men flasken - og derfor kan det godt være, at I bliver nødt til at gøre kort proces og få afsluttet flaskerne en gang for alle. Vise hende, at flaskerne er i stykker (I kan smide flaskesutterne ud) og ikke dur mere, forklare at det er slut og så tilbyde lidt vand af en kop. Det bliver naturligt et par hårde nætter, fordi hun vil savne sin flaske og her skal I så være der, berolige og betrygge, sikre hende en puttebamse osv. som hun kan putte med i stedet for.
Allerbedst er det, hvis puttebamse osv. kan introduceres nu og stille og roligt tage mere og mere over, men hvis ikke det kan lade sig gøre, så kan det være nødvendigt, at I vælger, at nu er det slut med flaske - og så viser det overskud, som hun naturligt vil have behov for i den situation...
Hun forstår ikke, når hun nogle gange får flasken og I så samtidig siger at "det er slut". Når flasken er slut og I forklarer, at det er slut, så skal det være helt slut. Så er den mulighed ikke længere... Men hun kan stadig få noget at drikke og skal naturligt ikke føle sig alene, ikke være utryg osv. Men sutteflasken, den dur ikke mere, den er i stykker og det er slut...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske