Svar: Tvivl om skemad og mad i hånden
8. december 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg naturligvis gerne vil svare på:)
Et måltid må gerne vare mellem 15-30 minutter, men meget mere end en halv time, synes jeg ikke det bør vare. Det lyder rigtig godt, at du forsøger med både mad i hånden og skemad. Jeg vil anbefale, at du starter alle måltider med at give din dreng lidt mad i hånden. På den måde bliver han gjort opmærksom på, at det er spisetid, der sættes lidt gang i spytproduktionen, han begynder at føle lidt sult, stimuleres mundmotorisk og er så mere parat til skeen, når du følger efter med den.
Da han er lidt forsigtig og gerne vil smage lidt før, han beslutter sig for om han vil spise, så kan det være en god ide, at du nogle gange prøver at bruge lidt af "håndmaden" i grøden og mosen. Du kan bruge en agurkestand eller en ristet rugbrødsbjælke som ske, dyppe den i grød eller mos og lade ham sidde og sutte det i sig. Når han har fået smag for det, så kan du fortsætte med den rigtige ske.
Det kan være en rigtig god idé, at du varierer mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad. Du må gerne prøve at købe lidt middagsretter fra glas, for på den måde at variere hans indtag og vænne ham til forskellig smag og konsistens.
Rigtig mange børn bryder sig ikke om kartoffelmos. Det er helt okay, at du lige nu ikke bruger kartoffel i hans mos. Du kan prøve at lave mos af sweet potatoes, for at se om han bedre kan lide dette. Derudover må du gerne give ham en kartoffelbåd i hånden, som han selv kan gnave i - altså en kartoffelbåd bagt i ovnen. Det kan nemlig sagtens tænkes, at han godt kan lide kartofler, han bryder sig bare ikke så meget om kartoffelmos...
Rodfrugter har en naturlig sødme, når de bliver bagt i ovnen og mange børn kan rigtig godt lide smagen. Du kan derfor prøve at lave lidt forskellig rodfrugtmos, for at se om han kan lide dette. Vær opmærksom på ikke at bruge selleri, spinat, rødbede og fennikel i store mængder på grund af indholdet af nitrat.
Gulerod har også en naturlig sødme, som du kan udnytte. Det samme gælder græskar, som du kan få flere forskellige slags af i butikkerne i øjeblikket.
Han må få alle slags frugtmos - også her kan du prøve at købe færdiglavet frugtmos til ham. Når frugtmosen varmebehandles trækker det sødmen frem og mange børn kan derfor rigtig godt lide den frugtmos som man kan købe på glas til babyer.
Alternativ til frugtmos er bærmos, men bær kan generelt have tendens til at være lidt mere surt.. men du må prøve dig frem. Nogle børn kan godt lide at få frugtmosen ren, andre børn synes det smager bedre, hvis der kommer lidt mme på - så det serveres som en gammeldags frugtgrød med mælk...
Det er godt, hvis du kan vænne ham til at spise både frugt og grønt, det generelt skal udgøre en stor del af hans indtag...
Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at gå over til grød lavet af flager, så det har en lidt mere fnugget og grovere konsistens. Det kan være havregrød, som er en meget grov grød. Det kan også være havre blandet med f.eks. hirseflager, quinoaflager, boghvedeflager. netop for at give grøden lidt mere bid og vænne ham til at skulle arbejde lidt mere med maden i munden.
Kød og fisk tilsættes grøntsagsmos. I begyndelsen ikke for meget, måske bare 1 tsk i 1 dl. mos - mosen holdes stadig helt cremet og blød og det kød eller fisk som er tilsat, giver lidt fornemmelse for bid og struktur. Han bliver opmærksom på, at der er små stykker, som han skal arbejde lidt mere med i munden.
Stille og roligt kommer du så mere kød og fisk i mosen, så den gradvist bliver grovere og så begynder du at mose med en gaffel, så mosen ændrer sig fra at være helt cremet til at få mere og mere bid.
Og så er det tid til mad i små hapsere. I begyndelsen ganske små. Kom dem ind i siden af munden på ham, så han med det samme kan tygge sammen på dem og begynde at bearbejde dem i munden. Mange børn er først parate til rugbrødshapsere i 8-9 måneders alderen....
Det lyder som om, at I er rigtig godt i gang. Din dreng er 6 måneder og spiser skemad 3 gange dagligt, han får både grød og grøntsager, han tilbydes mad i hånden, drikker vand af kop osv. Det du fortæller lyder fint og alderssvarende:)
Mængdemæssigt er det super, hvis han kan spise op mod 1/2 dl. af gangen og derudover sidder med lidt i hånden. Og det er helt okay, at han til nogle måltider spiser mere og til andre måltider spiser mindre:)
Mad, som han selv sidder med, skal være blødt. Gulerod, en broccolibuket eller lignende skal koges, ligesom han kan få en kartoffelbåd fra ovnen - den er også blød i midten.
Æblebåde bør du f.eks. ikke give ham, for de knækker meget let.
Og så skal han altid være under opsyn. Hvis du synes det er svært, så kan du også prøve med et frugtnet eller foodfeeder, som de også kaldes. Her kommer du frugt eller kogte grøntsager i et net, som han så sidder og sutter på...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen. Det lyder som om at du gør det ganske godt!:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske