Brev:
Tvivl om skemad og mad i hånden
8. december 2015
Alder:
6 mdr.
Tvivl om skemad og mad i hånden
Kære Helen
Tak for dit brev og din hjælp sidste gang :) Nu kommer der lige lidt mere om mad ;)
Min søn på 6 1/2 måned spiser tre måltider dagligt, sidder altid i højstol. Hans appetit svinger meget. Jeg har før skrevet til dig at han ikke ville tage imod skeen. Nogle dage vil han slet ikke have noget og afviser skeen, andre dage spiser han med stor velbehag. Han virker næsten altid lidt skeptisk når jeg tilbyder ham første skefuld. Lysten til at spise bliver ofte bedre efter vi har siddet lidt tid over maden. Jeg presser ham slet ikke, jeg giver ham tid til at få lyst til at spise.
Måltiderne kan derfor nogle gange godt varer op til 30 min. Fordi han efter vi har siddet lidt pludselig er interesseret i at spise.
Er det for længe?
Jeg er lidt bekymret for om han får skemad nok. Han er godt i stand med mange fine babydeller:) Men derfor skal han jo alligevel have den mængde han har brug for. Han spiser fra et par skefulde til en lille dl på de rigtig gode dage.
Her er hvordan måltiderne fordeler sig:
Morgenmad: Havregrød (amning inden putning).
Frokost: øllebrød eller grød af forskellig variation, med frugt eller grøntsagsmos (amning inden putning).
Eftermiddag: Lidt frisk frugt i hånden. Han vil ikke have ren frugtmos. Så her får han stort set ingen mad (amning inden putning).
Aften: grød med grøntsagsmos eller mos af rodfrugter, nogle gange med lidt kylling eller fisk.
Ammes til natten kl. 19.30
Jeg giver ham ofte en rugbrødsbjælke, agurk, en kogt gulerod, en brødskorpe eller frugt i hånden til alle måltider, så går det lidt nemmere med at spise. Han er glad for selv at spise. Jeg er dog blevet lidt bange for at han bider for store stykker af. Han er blevet dygtig til at bide.
- Hvor blød skal frugt og grøntsager være for at der ikke er risiko for at det sidder fast i halsen? Jeg piller det ud af munden på ham hvis han får bidt et stykke af, men nogle gange føles det som om at jeg bare skubber maden længere ind i munden.
Har du en ide til et alternativ til frugtmos om eftermiddagen?
Jeg synes generelt det med mad er meget svært. Jeg har din bog om børn og mad og bruger den ofte også de mange opskrifter i bogen.
Grøntsagsmos er han ofte ikke vild med og slet ikke kartoffelmos. Jeg bruger derfor tit enten majsgrød og risgrød som basis og blander grøntsagsmos deri, så går det lidt bedre.
Jeg synes det er svært at udfordre ham med nye smage, konsistens og klumper når han ikke er så glad for at spise. Hvor progressiv bør man være? Jeg tror han vil være kandidat til selv at spise og være glad for rugbrødshapser, men hvordan jeg når dertil og lærer ham at tygge er jeg meget i tvivl om.
Jeg håber ikke det blev for rodet med flere spørgsmål ind imellem teksten? "Rodet" er måske et godt udtryk for hvor mange tanker der flyver rundt i hovedet på mig. Jeg er i tvivl om, om jeg gør det godt nok og i det rette tempo.
Tak for dine grundige tilbagemeldninger, jeg glæder mig til endnu en :)
- glædelig jul
Mange hilsner fra Tina