Svar: Dagsplan uden skemad
3. december 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Iben
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter er glad for at spise, hun er glad for mad og vil rigtig gerne spise selv - og det er helt okay. Det er super fint, at du giver hende mad i hånden og lader hende spise med fingrene. Hun bliver naturligt bedre og bedre til det og vil ret hurtigt - måske kan hun allerede - spise med pincetgreb.
Du må også meget gerne må lære hende at spise med en gaffel. Det er betydeligt lettere at spise med en gaffel end af en ske. På gaflen bliver maden siddende og på en ske falder maden af. De fleste børn kan godt spise med gaffel i 9-10 måneders alderen, hvor de skal være omkring 16 måneder, før de mestrer skeen selv. Det skyldes at når de fører skeen til munden, så drejer de i deres håndled og maden falder af skeen.
Du må meget gerne mose kartofler, og andre grøntsager ligesom du også kan give hende ris, bulgur og lignende med lidt sovs - på gaflen. Det kan være en måde at få lidt ekstra i hende på, så hun mættes lidt mere og det føles ikke som skemad, så mange bør vil godt acceptere det. Du kan f.eks. lade hende spise frikadellen i stykker og så tilbyde hende kartofler moses med sovs og givet på en gaffel ved siden af...
Hun må med den alder hun har gerne få op til 100 ml komælk i døgnet og dette kan med fordel udnyttes til lidt sovs, så I på den måde kan spise mere samme mad. Tit giver det også ekstra smag til maden, som mange børn rigtig godt kan lide.
Grøntsagsmos kan også med fordel bruges som smørbart pålæg på et stykke brød. Det kan også være en måde at få lidt ekstra i hende på:)
Om morgenen kan du tilbyde hende hårkogt æg, du kan også lave "klatkager" af forskellige typer grød, som du steger på panden og evt. blander lidt banan eller anden frugt i. Du kan også give hende minifras, som hun kan spise med fingrene og som hun måske også vil acceptere at spise med lidt mme...
Du kan med fordel bage havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og til sidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
De kan fryses og I kan alle sammen spise dem:)
De kan også bruges som variation til bondebrød. Du må også gerne variere med forskellige typer brød, som du kan købe i supermarkedet. Kik efter fuldkorns- og nøglehulsmærket og vælg brød, der vejer noget, når du holder det i hånden, men uden at der er hele kerner.
Din dagsplan ser fin ud og hun spiser varieret og får mad fra de forskellige fødevaregrupper. Det ser ikke ud som om, at hun umiddelbart mangler noget. Det er super fint, at du supplerer med både kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af kød, fisk osv. og også medtænker smørbart fiskepålæg. Det er super godt.
Jeg ser derfor ikke umiddelbart nogen problemer i, at hun lige nu ikke spiser så meget skemad. Det er helt okay, at du forsøger at tilbyde hende små hapsere og større stykker, som hun kan sidde og spise selv:) Det vigtigste er som sagt, at hun er glad for mad og nyder at spise:)
Et forslag til en dagsplan uden skemad, kunne se således ud:
Morgen: Klatkager lavet af grød, skåret ud i stykker, serveret med banan, bær eller anden frugt. Vand af kop.
Formiddag: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt - og måske lidt frugtmos, hvis hun vil acceptere at spise dette. Det kan være godt til at holde maven lidt i gang.. Vand af kop.
Frokost: Brødhapsere (bondebrød eller anden form for rugbrød uden hele kerner) med forskelligt smørbart pålæg, brug gerne grøntsagsmos som pålæg, og også gerne fiskepålæg. Suppler gerne med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg, kogte grøntsager i stykker osv. Vand af kop.
Eftermiddag: 1/2 bolle med smør, ost. Frisk frugt. Tilbydes her gerne også kogte grøntsager i stykker eller måske en frugtgrød med lidt mme på (hvis hun vil have dette).
Aften: Familiemad - boller i karry, frikadeller, pasta med kødsovs, lasagne, farsbrød.. Der skal være mad i stykker og det vil være rigtig godt, hvis der nogle gange også er kartofler, der moses med sovs, ris, bulgur eller lignende. Vand af kop.
Før natten: Må her gerne få rester fra aftensmaden eller en banan eller lidt bondebrød med pålæg som nu.
Flaske før middagslur, aften og sen aften...
Fortsat god appetit - og håber at det både giver lidt ro og også giver lidt idéer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske