Svar: Vil pludselig ikke spise af ske
22. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev :)
Det lyder ikke som om, at jeres dreng er ked af maden. Han vil egentlig gerne spise og vil rigtig gerne sidde og sutte på rugbrødsbjælker, frugtbåde og lignende - det er skeen, som han protesterer over.
Det er en rigtig god idé, at du starter med lidt mad i hånden, og derefter følger efter med lidt på en ske. Det er også super fint, at du prøver at give ham en ske i hånden, selvom han er for lille til at kunne finde ud af at spise med den, så kan det give ham følelen af at være medinddraget og gøre, at han så accepterer at blive madet.
Jeg tænker derudover, at du skal prøve med en anden type ske og faktisk vil jeg foreslå dig, at du i nogle dage prøver at bruge en agurk, som du kan udskære lidt som en ske - så du mader ham med den.. simpelthen for at se om han så kan glemme skeen lidt og samtidig sikre ham lidt ekstra grød og mos i maven. Nogle gange virker det rigtig godt, og så vil han måske efter nogle dage, være mere parat til en rigtig ske igen.
Det kan også være en overvejelse værd, om du skal tilbyde ham mad, der smager af lidt mere, lidt nye variationer - så fokus bliver på den nye smag, de nye lækre retter, som han jo må få meget mere af nu, hvor han er 6 måneder - og ikke på hvorvidt det serveres med ske. Du må meget gerne give ham mad, der tager udgangspunkt i jeres mad og du må også meget gerne købe færdiglavet babymad på glas - forskellige middagsretter vil måske interessere ham. Lidt frugtmos og bærmos som topping på en grød, kan også nogle gange gøre grøden mere interessant. Nogle gange handler afvisningen af skemaden også om, at han er lidt træt af smagen og konsistensen og har brug for nyt...
Sidder han i høj stol? Det vil være rigtig godt, at han sidder i høj stol, når han tilbydes skemad, det gør det lettere for dig at hjælpe ham og samtidig vil han føle at han er med ved bordet på en anden måde. Du må dog også gerne prøve om han vil spise lidt fra dit skød, fordi han så sidder med ryggen mod din mave og I kikker derfor ikke på hinanden - det kan nogle gange gøre en forskel, hvis han føler sig lidt presset...
Selvom han søger brystet ekstra, så er det vigtigt, at du forsøger at holde amningen nede, for hvis han fylder sig med mælk om natten, vil han naturligt ikke føle samme sult og dermed ikke samme behov for skemaden om dagen.
Det er også vigtigt, at du medtænker om han kan have lidt svært ved at spise, fordi han måske er ved at få tænder - så det gør lidt ondt, og han derfor protesterer mod skeen.. måske ville gummedråber kunne hjælpe lidt her...
Pas på med D-dråberne og skeen - hvis du kan få ham givet dråberne uden, at de behøver komme på en ske, kan det være godt lige nu, netop for at sikre, at han ikke forbinder skeen med noget ubehageligt.
Generelt er 6 måneders alderen ofte lidt svær. Mange forældre føler, at de i denne alder gir og gir hele dagen, men kun får utilfredshed tilbage - sådan er det naturligvis ikke, men det kan godt føles sådan. Det er som om, at det er lidt svært at gøre ham tilpas. Han vil ikke rigtig være for sig selv, klynger sig, men vil samtidig ikke være oppe, vil ikke ligge på tæppet, protesterer over legetøjet, bliver hurtigt træt af legetøj, der skal ske noget hele tiden og det er alligevel ikke rigtig godt... Det er et lidt svært udviklingsspring og måske er det netop dette du lige nu mærker, når han pylrer, ikke vil have hue og vanter på osv.
Med hensyn til eksemen omkring munden, så skal du være opmærksom på om det er eksem eller en form for kontaktallergi. Nogle børn får rødme omkring munden af den mad de spiser - og det har ikke noget med allergi at gøre, det er ikke fordi de ikke tåler maden, men de reagerer på maden. Nogle børn slår f.eks. ud omkring munden, hvis de spiser tomater...
Vær opmærksom på ikke at bruge vådservietter i hans ansigt, når du tørrer ham om munden. Brug i stedet en våd vaskeklud med vand fra hanen og tør efter, så han ikke er våd. Det samme, hvis han savler, forsøg med en savlesmæk og tør ham så tit det kan lade sig gøre, så hans hud ikke hele tiden er våd.
Det vil være rigtig godt at du smører ham med creme, når han er blevet vasket, så du hjælper huden til at hele - smør også gerne om aftenen, så cremen kan virke i løbet af natten.
Vær også opmærksom på frost og kulde netop nu - og hvad du smører ham med. Det er vigtigt, at du smører ham med en fed creme og ikke med en lotion. Hvis du bruger en lotion, så vil vandindholdet være stort, og det betyder, at cremen fryser, når det er frostvejr og dermed vil hans hud være udsat for frostsprængninger, og det bliver meget værre. Det er derfor godt, hvis du kan vælge en fedtcreme med 100% fedtindhold, det kunne f.eks. være Ceridal Lipogel. Den indeholder ikke parfume, parabener eller konserveringsmidler og anbefales blandt andet til beskyttelse af børns hud. Tal evt. også med Apoteket om, hvad de ellers vil anbefale.
Babylotion fra Neutral er en rigtig fin lotion, men i ansigtet og nu hvor det er vinter og frostvejr, bør du bruge en federe creme:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske