Brev:
Træt, men vil ikke sove
15. februar 2005
Alder:
2 mdr.
Træt, men vil ikke sove
Hej
Vi fik en dreng d. 9 dec. han vejer nu ca. 7 kg. Han har let ved at falde i søvn, men vågner næsten altid 2-7 min efter at han er faldet i søvn. Han vågner og ligger med store øjne og gir sig så til at græde, fordi han er træt (det er tydeligt at se at det er derfor), han sutter heftigt på hans hånd, som om han er sulten eller skal af med en bøvs, dette er dog ikke tilfældet. Han gør dette uanset om vi sidder med ham eller ligger ham i hans lift, seng eller barnevogn.
Vi har prøvet at synge for ham, nusse ham, snakke roligt til ham, sørge for at der er ro inden det er tid til at han skal sove, men intet hjælper. Han er af og til lidt bedre til at falde i søvn når han bliver gået med i barnevogn, men det er bestemt ikke en sikker vinder. Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham med at falde i søvn, uden at han vågner igen?
Fra han er træt og egentligt burde give sig til at sove, kan der nemt gå 3 timer inden det lykkes.
Vores andet spørsgmål drejer sig om at om natten sover han højst 3 timer, hvorimod han om dagen godt kan tage op til 4 timer. Når han spiser om natten er han så træt, at han når at falde i søvn flere gange og til sidst sover han så tungt, at vi ikke kan få ham til at spise mere dvs ca hel flaske på 140ml (han spiser ca. mellem 50-70ml) og vi kan vi kan heller ikke få ham til at bøvse, hvilket ofte resulterer i at han gylper, når han bliver lagt i seng igen. Og uanset om han gylper eller ej, er han lysvågen når vi ligger ham, trods det at han ikke kan holde sig vågen til at spise eller bøvse.
Hans sidste måltid inden han skal sove til nat, har vi snakket om, om det er muligt at give ham noget mad med lidt mere fyldstof i end bare modermælkserstatning (nidina). Evt. noget vælling... Han spiser meget i løbet at dagen så han får til fulde dækket sit behov for modermælk.
Vi har været ved ørelæge, egen læge, kiropraktor og zoneterapeut, men intet har gjort en forskel. Ørelægen sagde at der intet var. Når han er vågen og ikke er træt er han en dejlig glad dreng der pludrer, smiler og griner, som bestemt ikke ser ud til at have ondt nogen steder. Han ser dog heller ikke ud til at have ondt, når han skriger, når han skal til at sove, her kan han både smile ind imellem han græder og strække sig og gabe.
Vi har bestilt bogen the no-cry sleep solution.
Håber du kan hjælpe os..
Venlig hilsen Annelise