Svar: Nedtrapning af amning - 6 mdr.
15. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Først et stort tillykke med graviditeten:o)
Sålænge din dreng er under 9 mdr så udgør mælk fortsat en rigtig stor del af hele hans indtag. Når man ammer, så ved man jo aldrig helt præcist hvor meget barnet egentlig får, men jeg vil tro at han gennemsnitligt får en liter mælk hos dig og derudover spiser sin skemad.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil nedtrappe amningen og måske kan han klare det. Det kommer helt an på hvor meget mælk du får ham til at drikke af kop ellers er alternativet jo en flaske.
Jeg kan godt forstå dine overvejelser omkring ikke at give flaske, da han aldrig før har fået denne og det derfor kunne være fint ikke at begynde at introducere det, nu hvor han er igang med overgangsperioden. Jeg synes derfor du skal forsøge uden flaske og i stedet prøve med en kop. Du kan jo give ham mælk i kop et par gange i løbet af dagen sammen med skemaden i håb om at han så får nok. Du kan prøve med forskellige kopper/glas og se om det har indflydelse på hvor meget han indtager.
Mit forslag er altså at du forsøger og samtidig må du så lægge mærke til om han tisser nok eller viser tegn på at mangle væske.
Men det vil være forholdsvis store mængder han skal tage på kop, for at være dækket ind og jeg tror umiddelbart ikke det går - men du kan forsøge.
Det erogså vigtigt at sige at det godt kan være at du slet ikke vil kunne undvære flasken, da du jo er gravid og dette kan få indflydelse på din mælks smag. Det er derfor en risiko for at din dreng vil fravælge din mælk i takt med at graviditeten skrider frem - nogle børn ammer ivrigt videre uden at lade sig mærke med det, men andre ønsker ikke længere amning. Hvis han fravælger din amning fuldstændig, så vil flasken være alternativet, når han ikke er ældre end han trods alt er. Det vil være usædvanligt, hvis han kan få sit behov dækket af kop.
Hvis du vil udskifte ammemåltidet om eftermiddagen, så er det erstatning din dreng skal have i stedet. Han har brug for mælk med næring og kan ikke klare sig med f.eks. vand.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske