Svar: Skelen, væske og kost, dreng 6½ mdr
14. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Med hensyn til skelen, så lyder det ikke som om du skal være bekymret:o) Det er normalt at børn kan skele lidt, især hvis de er trætte, så kan det være svært for dem at fokusere lige med begge øjne og dette gør man umiddelbart ikke noget ved.
Når sundhedsplejersken kommer ved 8 mdr´s alderen og laver Boel-prøve, så ligger der i denne prøve også en vurdering af om barnet skeler. Herefter kan man så henvise til en skeleterapeut, som er en specieluddannet øjenlæge. Så vidt jeg ved, så vil man ofte ikke gøre noget ved det så længe barnet er under et år og derefter vil man lave nogle målinger af, hvorvidt barnet fokuserer mere med det ene øje eller det andet. Hvis man på et tidspunkt opdager at barnet ikke fokuserer med sit ene øje (det øje der skeler) så taler man om at barnet kan have et 'dovent øje' og her vil man så sætte en klap for det 'raske' øje for at tvinge det skelende øje til at fokusere. Men det er altså noget der vurderes løbende, hvis det over hovedet bliver aktuelt.
Med hensyn til væske, så lyder det ikke som om at Tobias umiddelbart mangle væske. Jeg kan godt se at du skriver at han har hård mave og det kan godt være et tegn på at han har behov for ekstra væske, men det kan også være et overgangsfænomen fordi hans mave skal vænne sig til mere fast føde. Huske forøvrigt at grød max bør udgøre to daglige måltider, resten bør være grønstsagsmos - så holdes maven bedre igang.
Hvis hans afføring bliver så hård at han får ondt af det, så kan det være nødvendigt at give ham lidt laktulose. Du kan dog også prøve med lidt sveskemos eller figensaft (købes på apoteket).
Med hensyn til jerndråber, så tænker jeg at du umiddelbart ikke skal skære ned på dråberne. Det så lille en mængde erstatning han får, så du må gå ud fra at han fuldt ammes. Der findes dog to slags jerndråber på apoteket, måske er der forskel på dem. Jeg ved i hvert fald at Medic-team har lavet et nyt præparat, som er helt uden parabener (og det smager faktisk godt!) om det er kommet på markedet ved jeg ikke, men ellers så tror jeg de er på trapperne.
Hvorvidt du skal begynde at indføre flaske afhænger af hvor god han i øvrigt er til at drikke af kop og hvor gammel han er, når du skal begynde at arbejde. Hvis han er god til det med koppen, så er der jo ingen grund til at introducere en flaske, hvis han aldrig har fået det før - men modsat kan flaksen også være en nem måde at sikre at han får mælk nok og samtidig ved man jo nøjsgtigt hvor meget han reelt har fået.
Hvis du ønsker at han skal overgå til flaske, så kan du (eller far) godt i den forbindelse prøve med en flaske f.eks. om aftenen for at se om det hjæler på natamningen.
Med hensyn til at få en gulerodsstav i hånden, en brødsskorpe eller lingende, så må Tobias gerne få dette - men da han nu har fået tænder så får han hurtigt gnavet et lille stykke af, som jo i værste fald kan sætte sig fast i halsen. Han må derfor ikke sidde med det uden opsyn. Det er altså en balance. Banan ville jeg nok begynde at mose med en gaffel, gulerod er noget hårdere og der kan han få en gulerodsstang i hånden og det samme med en skorpe brød. Han vil elske at gnaske i den og bløde den helt op med spyt og det er i orden. Når det bliver for gennem gnasket kan du så skifte til en ny og mere fast, som så kræver lidt tand arbejde igen. først fra 8 mdr´s alderen vil børn som regel være i stand til at kunne tygge og spise sådan noget som pastaskruer.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske