Brev:
Skelen, væske og kost, dreng 6½ mdr
14. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Skelen, væske og kost, dreng 6½ mdr
Kære Helen
Tak for dine gode og lange svar, som bliver læst med stor interesse!
Jeg har endnu et par spørgsmål til dig:
Jeg har opdaget at Tobias skeler en smule. Hans øjne følger ganske vist hinanden parallelt når han ser efter noget, men når hans ene øje kigger lige ud er det andet lidt længere inde ved næsen. Jeg har læst mig til, at det kan være normalt at småbørn skeler og at det kan ændre sig. Tobias er nu 6½ måned – synes du at jeg ska se tiden lidt an eller bør han tilses af en øjenlæge?
Jeg er fortsat i tvivl om hvorvidt Tobias får nok væske – en typisk dag forløber således:
Kl.7: bryst(hvor han tager godt)
Kl. 9: havregrød af 1 dl mme og 1 dl vand(han spiser ca. halvdelen), et par slurke sødmælk og lidt vand
Kl. 12-13: grød af 1 dl mme og 1 dl vand m. frugtmos(han spiser halvdelen- det hele) og lidt vand
Kl.16:bryst(svinger meget hvor meget han tager)½ banan og lidt vand
Kl. 19: købemos af 1 dl vand m. grønsager og kød/fisk/fjerkræ og lidt vand
1 gang bryst aften og 2 gange bryst nat, hvor han tager godt(Vi arbejder i øjeblikket på, at han kun ammes en gang om natten)
Jeg giver også vand mellem måltiderne, men er meget i tvivl om hvormeget der rent faktisk ender i maven i forhold til på hagesmækken.
Han afføring er hård, men han virker dog ikke generet. Jeg tænker på, om jeg skal prøve at indføre en flaske mme – også med henblik på ammestop, som blive inden længe – hvad siger du?
Lige et spørgsmål vedr. jerndråberne: når nu der er mme i de 2 gange grød om dagen, passer det så ikke meget godt med 6 dråber af apotekets jerndråber i stedet for 8?
Tilsidst vil jeg lige høre dig vedr. kost: Må Tobias få fx. En gulerodsstang eller et stykke banan og sutte/gumle på. Og hvad med brød? Han har fået to tænder i undermunden og jeg spørger fordi jeg er usikker på, om han må få mad som ikke er moset. Han bider jo og får derfor små hele stykker ind i munden – er det i orden (altså kan han synke ikke-moset mad)?
På forhånd tak
Venlig hilsen
Stine