Svar: Ikke væske nok, tager ikke flasken og hård afføring
13. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du har ganske givet ret i at der er en sammenhæng imellem din drengs hårde afføring og hans mangel må væske, men jeg ser også en sammenhæng imellem hans forstoppelse og hans manglende lyst til at indtage føde.
Jeg tænker at det derfor kan være relevant at du får sat gang i hans mave, så han ikke længere er forstoppet, fordi det vil hjælpe på hans lyst til mad og det at han får mere appetit vil forhåbentlig gøre at han begynder at spise mere varieret og også drikke mere og dermed bedre vil kunne holde maven i gang. Tingene hænger jo sammen:o)
For at gøre det bedst muligt kan det godt være at du skal alliere dig med lægen og høre hvad lægen vil foreslå. Det kan f.eks. være nødvendigt at give din dreng et lille klyx, altså lidt afføringsmiddel som han skal have op i endetarmen. Derudover vil det være godt at supplere ham med laktulose, som han skal drikke og det vil være helt fint at han her får 1 ml pr kg givet på en højst to doser dagligt. Der findes dog også andre former for afføringsmidler og det er her det vil være relevant at få længen på banen.
Hvis du synes det lyder voldsomt, så skyldet at du skriver at din dreng ikke længere ammes og at han dermed lever udelukkende af erstatning. Det er derfor meget uhensigtsmæssigt at der går 8 dage imellem hans afføringer og jeg kan godt forstå at han har ondt. Det er synd for ham!
Svesker/sveskemos og figensaft er også godt til at sætte lidt gang i maven og en ganske lille smule juice kan også bruges, alt taget i betragtning.
Det er fint at du forsøger at give ham noget at drikke, når han ikke er helt vågen, så du på den måde sikrer dig at han får noget. Samtidig er det dog også vigtigt at han lærer at drikke i vågen tilstand;o) Du skal derfor fortsætte med at tilbyde ham drikke i løbet af dagen. Hvis han vil drikke vand, så er det i orden. Lige nu drejer det sig om at få noget væske i ham.
Det er fint at forsøge med et drikkekrus, det kan godt være du er heldig at han hellere vil dette. Du kan prøve med tud og du kan prøve med et lille snapseglas. Du kan også prøve med en af de der 'kildevandsflasker', som mange børn faktisk godt kan lide.
Det kan godt være at han ikke er til at spise tidlig morgen, men er mere parat kl 10, sådan er der mange børn som har det. Men det vil være en god idé at han får noget at drikke om morgenen - hvad drikker storebror? Kunne han få dt samme, så de kunne sidde sammen ved bordet og du kunne udnytte det fælles selskab?
Håber det lykkes for dig. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske