Svar: Placering af måltider til 4 måneders dreng
13. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Det lyder som en meget fin ordning I har fået lavet med at du og far skiftevis kan passe jeres dreng og det lyder også som om at jeres dreng godt kan begynde på skemad, når han er 4 mdr gammel, da han jo er begyndt at vågne meget om natten og også er en stor dreng.
Jeg kan godt forstå din idé med at give to måltider i træk, så han således kan få skemad, når du ikke er der og ammes, når du er der. Men desværre tror jeg ikke helt det kan lade sig gøre sådan:o(
Det handler for det første om at det vil være svært for din dreng at kunne nøjes med skemad, da han ikke er ældre end han trods alt er. For at hans mave kan følge med vil det også være uhensigtsmæssigt at give ham hele portioner skemad, de større mængder kommer med tiden. Det er samtidig mit indtryk at netop det at få skemad og så mælk efterfølgende ofte er med til at holde gang i børnenes maver, så de bedre kommer igennem overgangsperioden fra mælk til fastere føde.
Da han ikke er ældre end han er, vil det nok være begrænset hvor meget han kan drikke af en kop og derfor vil alternativet til amningen være en flaske.
Mit forslag er derfor at du giver en lille portion grød/mos om formiddagen og ammer efterfølgende og far giver en flaske om eftermiddagen og en lille portion grød/mos om aftenen og kan så tilbyde en flaske eller måske er I heldige at kunne vente til du kommer hjem kl 20?!
Med hensyn til vælling, så er der i princippet ikke grund tilat give vælling, når man ammer og man kan gå direkte til grøden, hvilket du også gerne vil. Vælling kan dog være en fordel da din dreng ikke er ældre end han er, det kan mætte lidt mere end mælk, men ligger ikke tungt i maven som skemad. Vælling er derfor ikke at betragte som et egentligt måltid, men kan gives som en lidt mere mættende mælk. Alternativt kan du jo fortsætte amningen - det er en smagssag, hvad du tror virker bedst for jer.
Med hensyn til at få noget nattessøvn så ser det fint ud med måltiderne i løbet af dagen:o) I skal naturligvis vælge den dagsplan/rytme som kan fungere bedst for jer, men mit forslag kunne se således ud:
Kl. 7: Ammes
Kl. 10: Ammes
kl. 11.30/12.00: Grød
Kl. 12.30: Ammes
Kl. 15: Flaske (erstatning)
Kl. 18/19: Mos + lidt mælk (erstatning) eller vand af kop
Kl. 20: Ammes – og puttes
Kl. 23: Ammes eller flaske (erstatning eller vælling)
Hvis du er meget ked af at skulle give erstatning, så er alternativet jo naturligvis at du malker ud, så din dreng kan få din mælk. Dette er dog meget ressourcekrævende og personligt synes jeg måske det er bedre at du bruger tiden på din dreng, når I er sammen, nu hvor du skal til at arbejde igen.
Håber du kan bruge ovenstående og held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske