Svar: Svært med måltiderne
13. oktober 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og alle dine tanker - og fine beskrivelse af, hvordan måltiderne foregår hos jer:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er, som jeg ser det, flere ting der spiller ind hos jer. For det første er der jeres drengs alder. Han er nu blevet et år, og det betyder at den naturlige lyst til at putte i munden, smage på alt, ikke længere er til stede. I stedet skal maden undersøges på en anden måde, han tygger på den, tager den ud af munden for at se, hvordan den ser ud. Han kommer maden op i vandglasset, kommer maden på bordet, ud over bordkanten, maser den mellem fingrene osv. - og samtidig er han også stille og roligt i gang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved dig.
Og det lyder som om, at der sker flere ting, når I spiser sammen. Du reagerer, far reagerer, jeres Nanny reagerer - og han afprøver hele tiden hypoteser "Hvis jeg lukker munden for skeen, så gør mor..." - Ja det gjorde hun. "Hvis jeg lukker munden for skeen, gør Nanny så det samme?" - Ja, det gjorde hun. Osv. alt sammen for at finde ud af, hvordan verden fungerer, hvad det han gør, gør ved andre. En stor del af hans protester mod maden handler altså om, at han lige nu er i gang med at finde ud af, hvordan han kan påvirke jer.
Det er meget vigtigt, at I giver ham madro. Det er som udgangspunkt en god idé, at han sættes i den høje stol og ikke løber rundt imens han spiser. I må gerne holde fast i at måltider indtages siddende ved bordet. Hvis han ikke vil i den høje stol med det samme, så kan han starte med at sidde på skødet og efter lidt tid, er han måske så klar til højstolen igen.
Madro betyder, at I ikke skal sidde og kikke for meget på ham, når han spiser. Prøv derfor at fjerne ham fra bordenden og sæt ham ned langs siden af bordet i stedet - så han ikke har alles øjne rettet mod sig.
Giv ham også mad i hånden, større og mindre stykker, som han selv kan sidde og spise - og følg så efter med lidt, som du hjælper ham med. I forhold til hans alder, kan det være en god idé at du bruger to gafler, så du hele tiden skifter og på den måde holder ham i gang - det gør også spisningen sjovere. Du kommer mad på en gaffel, giver ham den og han putte den i munden, du kommer mad på gaffel nummer to, giver ham den, I bytter og imens du kommer ny mad på, så spiser han og I bytter gaffel igen.
Nogle gange må du (eller Nanny) også gerne rejse dig fra bordet og lade ham sidde lidt og spise alene, imens I så laver nogle andre ting i hans nærhed. Så han kan koncentrere sig om maden og netop det at spise, men i sit eget tempo.
Jeg synes ikke at I skal sidde mere end højst 30 minutter ved bordet, så er måltidet slut. Så skal han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem og hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så gør det ikke noget, for der går ikke mere end måske 1.5 time før han tilbydes mad igen.
Det er også meget vigtigt, at I forsøger at følge en fast dagsplan, en fast rytme. Han skal op til samme tid hver morgen, uanset om det er hverdag eller weekend, han skal have mad til faste tider hele dagen igennem - uanset hvor meget han spiser - han skal puttes til sine lure til fast tid og puttes i seng til samme tid hver aften. Jo mere ens hans rytme er, jo mere vil han naturligt føle sig parat til at spise, når han bliver sat til bordet. Det er vigtigt for hans sultfornemmelse og hans spiselyst, at måltiderne serveres til nogenlunde samme tid hver dag.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og også gerne lidt frugtmos/bærmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9.30.
Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, det kan være fiskepålæg, postejer, smøreost eller lignende. Suppleres med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), pølse, 1/2 hårdkogt æg eller lignende. Suppleres også stadig gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk. Grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg. Må også meget gerne få varm mad til frokost - bestående af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.
Ammes eller tilbydes en banan og lidt letmælk af en kop og puttes til middagslur ca kl 13.30 - tidspunktet afhænger lidt af hvor lang hans formiddagslur er.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk/neutral yoghurt med revne æbler eller lidt frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden serveres tydeligt adskilt fra aftensmaden f.eks. kl 19.30 og dermed gerne efter badet. Tilbydes vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20.
Du skriver, at I ikke har mulighed for at få leverpostej og rugbrød, hvor I bor - det er helt okay. Du kan som nævnt bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg - du kan købe det på glas eller lave det selv. Brug også gerne rester fra aftensmaden til frokost - hvis han ikke har spist så meget om aftenen, så er der chance for at lidt glider ned til frokost. Nogle børn kan bedre lide maden kold end varm...:)
Fiskepålæg kan du også lave selv, hvis I ikke kan købe det. Du kan lave makrelsalat, laksesalat, lave smørbar torskerognspostej...:) Han må også gerne få rejer, muslinger, blæksprutteringe eller hvad du nu kan få, hvor I bor:)
Jeg tror ikke umiddelbart, at han keder sig. Det lyder som om, at I er meget omkring ham og jeres Nanny tager ham med på legeplads osv. når det er muligt - varmen taget i betragtning.
Tænder kan spille ind. Ved tandfrembrud er det helt normalt, at børn kan vægre sig lidt mod at spise, fordi de har ondt. Det burde dog hurtigt gå over igen (læs - varer ikke mere end 2 dage)...
Det er helt fint at jeres Nanny laver mad. Det behøver ikke være danske retter, bare I sikrer jer, at der er en god blanding af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Jo mere varieret I kan spise, jo bedre er det - og som udgangspunkt skal jeres dreng have mad, som I voksne selv spiser.
Amningen om morgenen, må du gerne trappe ud af, så han har bedre appetit til morgengrøden. Hvis du gerne vil amme ham, så vil det være bedre at amme ham før middagsluren. Her må han dog også meget gerne få en kop letmælk (1.5% fedtindhold) i stedet.
Amningen før putningen om aftenen vil han sandsynligvis være glad for lidt endnu. Det er en dejlig måde at falde i søvn på. Jf. tidligere svar til dig omkring nyt putteritual:)
Han bør ikke få mere end 2 portioner grød dagligt. Derudover kan han tilbydes grøntsager, kød, fisk, frugt, bær, surmælksprodukter. Det vil være rigtig godt, hvis han får grøntsager både til frokost og om aftenen og du må her meget gerne variere mellem de fine og de grove grøntsager, og også give ham bælgfrugter og linser. Han bør også tilbydes kød og fisk til frokost og/eller aften. Især kød er med til at give ham en vis mængde jern, men også fisk giver ham lidt jern og derudover de essentielle fedtsyrer Omega 3 og 6.
Det vil være godt at tilbyde ham frugt og bær mindst to gange dagligt f.eks. formiddag og eftermiddag - frugt kan også gives som topping på grød eller surmælksprodukt. Frisk frugt og bær er at foretrække.
Hans behov for mælk og calcium bliver normalt rigtig fint dækket, hvis han får mindst 350 ml mælk dagligt og max 500 ml. Her tæller det hele med, - også dine amninger, den mælk som indgår i grøden og en portion yoghurt, tykmælk eller lignende.
Du spørger, hvor meget maden skal skæres ud... Det vil være rigtig godt, hvis noget af maden er i så store stykker, at han kan sidde med det i hånden og selv bide af det, styre måltidet. Andre stykker kan være mindre, som små hapsere, som han kan spise med pincetgreb eller med gaffel - og atter andet skal du hjælpe ham med. Hvis I f.eks. spiser frideller med kartofler og sovs (ja typisk dansk ret:)), så vil det være rigtig fint, at han selv spiser frikadellen og du giver ham kartofler moset med sovs ved siden af.
Lasagne er du nødt til at skære ud i små stykker og tilbyde ham med en gaffel - gerne to gafler, så I skiftes jf. ovenstående:)
Lad ham selv forsøge sig og hjælp ham så, når I fornemmer at tidspunktet til hjælp er rigtigt - han må ikke være blevet for træt og ked af det, så hjælper I ham for sent - han skal dog have mulighed for selv at styre maden, så I skal ikke presse ham til at spise, hvis han ikke er parat.
I skal sørge for, at der altid er mindst en ting, som han kan lide og som han kan gå i gang med at spise - og så kan I se om han begynder at smage på lidt af den anden mad stille og roligt, ligesom I kan hjælpe ham på vej. I skal ikke præsentere ham for en masse anden og ny mad. Hvis I laver børnevenlige retter og sørger for, at der altid er mindst en ting, som han kan lide, så kan han spise det - og spiser han så ikke mere, så er det som sagt okay - så stopper måltidet, tak for mad og han tilbydes så igen lidt senere jf. dagsplanen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske