Brev:
Svært med måltiderne
13. oktober 2015
Alder:
12 mdr.
Svært med måltiderne
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig vedrørende min drengs spisning - og mange tak for super hjælpsomt svar. Den gang var han 8-9 måneder og nægtede at tage imod skeen, og dit råd og din vejledning hjalp os fint videre. Over sommeren havde vi to måneder, hvor spisningen gik som en drøm. Nu er han næsten 13 måneder, og det er igen meget vanskeligt.
Min mand og jeg er udstationeret til Mellemøsten, og efter jeg er begyndt at arbejde igen (jeg har hjemmekontor), har vi en nanny, der kommer i dagstimerne og passer ham i vores lejlighed. Det har nu kørt to måneder sådan.
Mit kontor er i lejligheden, så jeg kan rimeligt godt følge med i dagstimerne, og har selv Max ifm morgenmaden og aftensmaden. Morgenmaden, havregrød med lidt smør i og vand af kop (ca. 1 1/2 time efter Max vågner kl. 6), går som regel OK. Men i løbet af dagen og om aftenen afskyr Max som regel synet af højstolen, og det kræver nogen gange to personer, at få ham i den. Gråd og skrigen. Det stopper, når han er på plads, men så vil han bare ikke spise noget. Han sidder selv med ske og gaffel og så hjælper jeg (eller hans nanny) ham med en ske, men han vægrer sig ved at spise. Vender hovedet væk, lukker munden stramt i, klynker, osv.
Hvis han forsøger noget rigtig mad, så smager han på det, og spytter det så ud igen, og vil slet ikke åbne op igen. Søde ting, som frugtmos og jogurt med frugtmos (uden tilsat sukker), som han nogengange får på læben, når vi prøver ihærdigt med skeen mod den lukkede mund, smager han så på, og accepterer så en gang i mellem at spise resten af. Hans (filippinske) nanny er selv bedstemor og har opvokset fem børn og nogle børnebørn, så hun er meget erfaren, og, synes jeg, rigtig god.
Hendes “løsning” er, at tage ham ud af stolen, hvorefter det så som regel lykkes hende at fodre ham (med den sunde mad) 'på farten', altså mens han går rundt og leger. Jeg synes, det virker som en dårlig ide, men kan godt se, at det hjælper gevaldigt ift at få rigtig mad ned. Hun siger, at det er meget normalt, når børn er mellem 1 og 2 år.
Mon hans irritation over spisning kan skyldes, at han keder sig i vores lejlighed? Han er et glad og meget aktivt barn - altid på farten og elsker at opdage nye ting. Hun tager ham regelmæssigt på legeplads, mv., men pga. varmen er det ikke så meget, de kan være udendørs.
Han har lige fået sin første kindtand, og der er en ny på vej. Ellers har han fortsat ikke mange tænder - kun fortænderne (4 i overmunden og 2 i undermunden). Han følger sin kurve fra fødslen fint - her ved 12 måneders tjek var han dog ifl. den arabiske læge lidt under normen vægtmæssigt (9,6kg) og lidt over højdemæssigt (78cm).
Bortset fra morgenmaden er det vores nanny, der laver mad til ham, også aftensmaden (typisk en stor portion af noget, min mand og jeg så også kan spise). Men vi ender tit med at lave grød med frugtmos allersidst på aftenen efter et stressende fællesspisningsforsøg (hvor vi sidder lang tid over maden, men alt ryger på gulvet eller leges med), så vi er sikre på, at han har fået nok indenbords inden natten. Det ryger som regel ned.
Vi har prøvet at vente længere tid mellem måltiderne, så han burde være rigtig sulten, men det gør ham typisk bare mere fuzzy. Han kan altid godt lidt at løbe rundt med en bolle, ostestang, e.lign i hånden (eller sidde med en i klapvognen), og mens bløde ting som ostestangen spises helt, er det meget lidt af brødet, han får tygget sig igennem. Vi har IKKE adgang til hverken rugbrød eller leverpostej (og andet lignende pålæg) her, kun blødt franskbrød, der krummer meget.
Jeg ammer stadig typisk morgen og aften, men er ved at trappe ned.
Det ville være fantastisk med dine bemærkninger til vores situation og råd til, hvordan måltiderne kan blive en god tid med vores dreng... Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal insistere på, at han sidder i højstolen ifm måltiderne.
Hvad ville være en god dagsrytme ift antal måltider, spisetider, og madens indhold og konsistens (her tænker jeg på hvad, der er vigtigt at huske på næringsmæssigt - jeg kunne rigtig godt bruge et eksempel på en simpel ‘dagsmenu’, der ikke indeholder rugbrød og ‘klassisk dansk’ pålæg, men som giver mig en indikation af, hvor meget der skal være af mælkeprodukter, proteiner, og hvordan det er bedst at servere den (skal han sidde længe alene med gaffel/fingre før, vi prøver at hjælpe ham, skal lasagne e.lign skæres ud i meget små stykker, mv.)... Hvor længe skal man blive ved med at forsøge, før man enten udskyder måltidet eller præsenterer noget andet mad?
Jeg beklager, at det blev langt og nok lyder trivielt, men her hvor jeg bor har jeg ingen mødregruppe eller andre i min omgangskreds med en baby på den alder, og heller ikke adgang til vuggestue, og jeg er simpelthen bekymret for, at min dreng ikke får den næring, han har brug for for at vokse, og/eller at vi kommer ind i en uheldig rytme.
Jeg ser frem til at høre fra dig - og på forhånd tusind tak for hjælpen.
De bedste hilsner
Moren.