Brev:
Monstre og spøgelser saboterer nattesøvnen
12. oktober 2015
Alder:
3 år, 10 mdr.
Monstre og spøgelser saboterer nattesøvnen
Hej Helen,
Ja nu må jeg til tasterne igen. Jeg har før sendt et brev vedr det samme men synes tingene bliver værre og værre.
Vores søn V på snart 4 år får ikke sin søvn i øjeblikket. Og sådan har der været den sidste måned. Og det fortsætter. Han er bange for spøgelser og monstre.
Han har altid sovet godt i sin egen seng. Blevet puttet uden problemer. Men det er desværre fortid :( Når vi putter ham i hans egen seng, ligger vi lidt med ham efter vi har læst bog eller sunget. Han falder altid lynhurtigt i søvn. Vi venter 10 minutters tid, han snorker højt og virker til at sove som en sten. Vi når lige at rejse os fra sengen, så tager han fat i os og sir "du går ik fra mig, vel mor"? Og vi må blive liggende hos ham lige indtil vi selv går i seng. Så vågner han op og vil med os ind i vores seng. Hvilket han så får lov til, så vi alle får vores søvn.
Men den går ikke længere. Nu vil han slet ik puttes i sin egen seng mere. Når han kommer i nattøjet er han lyn hurtig til at sige at han vil sove i vores seng. Okay så, vi går med på den i håb om at han vil føle sig mere tryg Så vi ikke skal bruge timer på at putte. Men nu går den heller ikke. Lige så snart han sover, snorker højt, vi har måske ligget 20 min på den måde rejser vi os. Men nu vågner han også op der og er ked og vil ikke ligge alene. Vi må simpelthen skiftes til at gå i seng kl 19.30 sammen med ham. For han VIL IKKE sove alene!
Han fortæller om det han drømmer/det han er bange for. Fx igår fortalte han om et monster der kom med et vådt håndklæde og lagde over hans hoved. Og forleden fortalte han at et spøgelse fløj ud under fra mors seng og mor var oppe og slås med spøgelset. Der er ikke noget at sige til han er bange med det han fortæller :(
Når han så ligger i vores seng, går der tit længe før han falder rigtig i søvn fordi han hele tiden vågner op og sikre sig at vi ikke er gået fra ham. Tit falder han først rigtig i søvn kl 21. Jeg står op kl 5.45 for at ordne mig og lave morgenmad klar til ungerne også vækker jeg dem kl 6.45. Men nu er V så begyndt at stå op samtidig med mig fordi han bare ikke vil ligge alene. Det er hård kost for sådan et aktivt børnehave barn. Burde han ikke sove 11-12 timer? Han sover ikke til middag mere. Så tit bliver det kun til ca 9 timers søvn.
Han vågner flere gange om natten, han siger han vil stå op, han ik kan sove mere og at han er bange. Så må vi ligge og kramme lidt så falder han i søvn igen.
Hvad siger man til sådan et barn der er så bange? Giver man ham ret i at der er spøgelser og monstre? Eller skal man lade fornuften sejre og forklarer at de ikke findes?
Håber snart denne hårde periode slutter.
Kærlig hilsen