Svar: Kan ikke lide modermælkserstatning
8. oktober 2015
Alder:
5 mdr.
Kære J
Tak for dit brev :)
Modermælkserstatning smager meget forskelligt, så nogle gange kan det være en god idé at forsøge med lidt forskellige produkter, for at se om hun bedre kan lide noget end noget andet.
Hun skal have modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel, det skal også bruges i hendes grød og mos - og derfor er det vigtigt, at du finder en erstatning, som hun synes om. Det vil være fint, at du lige nu prøver med modermælkserstatning på brik. Det er færdiglavet og klar til at hælde på flaske eller i grød/mos. Du kan også købe modermælkserstatning i pulverform, der skal blandes op. Det er lidt dyrere at købe modermælkserstatning i brik, men det kan være praktisk, hvis du lige nu skal forsøge dig lidt frem, for at afprøve lidt forskellige muligheder - der går ikke så meget til spilde, hvis hun ikke kan lide det. Der er dog også forskel på smagen alt efter om det er færdiglavet eller pulverformig modermælkserstatning, så måske kan hun bedre lide det, hvis du selv blander det...
Hun må IKKE få sødmælk, minimælk eller nogen form for komælk. Det vil påvirke hendes optagelse af jern, så hun risikerer ikke at få jern nok, og samtidig kan det medføre mikroskopisk tarmblødning.
Hvis hun ikke er så meget til varm mælk, så må du gerne give hende modermælkserstatningen lunken eller lidt kølig - det kan være, at hun så synes den er sjovere at drikke. Men din drikkemælk bør hun som sagt ikke få.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det lykkes for jer, at få hende til at tage lidt erstatning:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske