Svar: Afbrudt søvn og dårlige søvnvaner
7. oktober 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Nanna og Morten
Tak for jeres brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og vil lige begynde med at beklage svartiden, som lige nu skyldes, at jeg har været på babymesse de sidste tre dage:)
Jeres dreng er en fysisk stor dreng - der er ingen tvivl om, at han stortrives med modermælk, og det er dejligt, at amningen har fungeret så godt med de startvanskeligheder I lyder til at have haft... Der er dog heller ikke tvivl om, at han nu er ved at være så gammel, at "amningen skal sættes lidt i system". Han skal ikke længere have fri adgang til brystet og bør ikke længere selv styre, hvornår han dier... Det er vigtigt, at du nu arbejder bevidst på at holde amningen på et niveau, som lever mere plads i maven til rigtig mad, og at han samtidig lærer, at han godt kan sove uden at han behøver brystet i munden.
Det vil være passende med 4 amninger i døgnet - og jeg vil anbefale, at disse fire amninger ligger før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Det betyder, at han ikke længere skal ammes om formiddagen og eftermiddagen, ikke længere skal ammes i løbet af natten og ikke længere skal ammes, hvis han ikke har spist så meget mad.
I stedet skal han tilbydes flere små måltider hele dagen igennem og hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, går der ikke mere end måske 1.5-2 timer, før han bliver tilbudt mad igen og sammen med maden skal han tilbydes vand af kop.
Det er vigtigt, at han får et mellemmåltid om formiddagen, og at dette lægges lige før han skal sove. Som det er hos jer lige nu, så spiser han morgengrød kl 8 og puttes til lur kl 9.30 - uden noget, med mindre han protesterer og ikke kan sove ,så bliver han ammet - og det er vigtigt, at han nu tilbydes et mellemmåltid i stedet.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre - og skal således ikke længere ammes, når han vågner.
Morgen 7-7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9.30-10 som nu - må også gerne sidde og sutte på lidt frugt i barnevognen
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Lige før middagslur ca kl 13.30 - Tilbydes mellemmåltid i form af f.eks. banan, evt. små bidder af en bolle med lidt smør, vand af kop. Ammes og puttes til middagslur ca kl 14
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at sutte og gumle på selv, vand af kop.
Powernapper evt. og skal nu så vidt muligt ikke ammes eftermiddag - det er dog bedre, at du ammer ham her, end at du ammer ham midt nat...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere familiemad, tilbydes kogte blomkål- eller broccolibuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen at gumle på selv og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - gerne fra begge bryster og skal herefter sove uden mælk til næste morgen tidlig f.eks. kl 05. Det vil være rigtig godt, at du ammer ham tidlig morgen fordi du på den måde kan holde ham lidt sovende, så dagen ikke starter alt for tidligt - men han bør ikke ammes så sent om morgenen, at det fjerne pladsen fra morgengrøden.
De 4 amninger skal altså styres af dig og naturligt tilbydes fordelt over hele døgnet - så hans behov for både væske/mælk og nærhed naturligt bliver dækket. Samtidig med, at der er plads til mere rigtig mad i maven.
Du bør bruge mme i hans grød og mos, samt en tsk fedstof, så han får energiberiget sin mad ekstra.
Han er for lille til at kunne tage en puttebamse eller lignende til sig. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst kan bruge en sådan substitut for deres mor og far. Det kan I ikke forvente endnu.
Det kan dog være en god idé, at I forsøger at hjælpe ham videre i søvnen, med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det gør ikke spor, at han ikke bruger flaske eller sut - han kan godt beroliges uden:) Prøv om I kan lulle ham til ro i sengen, hvor han allerede ligger og hvis han er nødt til at komme op i jeres favn, så prøv om I kan gøre dette så kortvarigt som muligt. Undgå at gå for meget rundt med ham, ikke skabe for meget aktivitet. Tag ham op, få ro på ham og put ham så ned i sengen igen. Lad ham mærke jeres hænder på kroppen, fornemme at I er der, at han ikke er alene, tyngen og varmen fra jer, så han på den måde lulles videre ind i søvnen.
Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men kan overgive sig til søvnen uden denne afhængighed. Nogle gange kan det hjælpe, at mor lægger sig og ammer ham i dobbeltsengen, lader ham die, slippe brystet, smile, trille om på siden og falde i søvn - og evt. lade ham ligge. Naturligvis sikre, at han ikke kan trille ned og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Sen aften, kan du så amme ham rigtig godt igen, gerne fra begge bryster og herefter putte ham i seng, hvor han så kan sove til næste morgen tidlig, blive ammet igen og atter sove videre - evt. i mors seng.
Nogle gange kan man med fordel koble de to senge sammen, fjerne tremmerne fra tremmesengen og sætte sengen sammen med dobbeltsengen. Igen sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for, at I kan blive liggende i jeres seng og blot lægge en beroligende hånd over på jeres dreng, så han kan mærke, at I er der. Med det samme han klynker, kan I reagerer og lade ham mærke, at han ikke er alene. I kan også med beroligende ord hjælpe ham lidt videre i søvnen - uden at I behøver at stå op og hvor han samtidig lærer at sove i sin seng. og når han bliver større, kan han kravle ud af sengen og putte sig ind til jer, hvis det er dette, han har behov for...:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske