Svar: Søvnrytme igen samt klumper i mad
6. oktober 2015
Alder:
6 mdr.
Kære mor - der gerne vil finjustere:)
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går bedre med at putte og at vægten også er stagneret lidt - super!
Du må gerne øge din drengs indtag af skemad om aftenen, hvis du fornemmer, at han her kan spise en større mængde og med amning efterfølgende, så bliver mere mæt og mere parat til at sove.
Det vil også være rigtig godt, at du nu tilbyder ham mere og mere mad i hånden - ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd bagt i ovnen, en kogt broccoli- eller blomkålsbuket eller lignende, som han kan sidde og gumle på. Det at sidde og gumle på noget selv, vil for det første styrke ham mundmotorisk, men det vil også forlænge måltidet, så han begynder at føle sig lidt mere mæt:)
Du kan naturligvis også overveje om du om aftenen vil tilbyde ham lidt mme eller vælling af en kop eller flaske, fordi det nogle gange kan mætte lidt mere end modermælk. Behovet for dette kan dog diskuteres med den kampvægt han har - du har jo masser af god mælk til ham:) Men muligheden er der og nogen synes at det fungerer rigtig godt med lidt ekstra på denne måde.
Nogle gange kan det også hjælpe at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så han ammes fra et bryst, bliver skiftet og herefter ammet fra modsatte bryst - og så puttet. At dele amningen op på denne måde vil nogle gange gøre, at han så ikke behøver die igen, når han har sovet 40 minutter eller lignende...
Du må gerne begynde at vække ham om morgenen, hvis han har tendens til at stå varieret op - når man skal arbejde på at få skabt en nogenlunde stabil rytme, så kan det tit være en god idé at starte fra morgenstunden. Det tidspunkt I starter dagen på vil naturligt spille ind på resten af dagens rytme. Jo tidligere han står op, jo større sandsynlighed vil der være for, at hans lure ligger tidligt og at han har brug for 3 lure dagligt. Jo senere han står op, jo mere sandsynligt er det, at han kan nøjes med to lure - og dermed også går lidt tidligere i seng. Stå-op tidspunktet har også betydning for hans spisetider, hvornår han er aktiv osv. hele dagen igennem.
Med den alder han har, så synes jeg ikke at du skal vække ham fra formiddagsluren - han må gene sove sin længste lur her. Men han vil så naturligt skulle sove en kortere middagslur og den vil også ligge senere. Sammenlagt vil de fleste børn i denne alder sove ca. 14.5 time i døgnet. Det kan være lidt forskelligt fordelt, men en rytme kan måske være sådan, at han sover ca. 11 timer om natten fra kl 20 til 07 og så sover 3.5 time i løbet af dagen fordelt på to lure eller to lure og en powernap. Sover han mindre om natten, vil han sove lidt mere om dagen og omvendt. Derudover skal du naturligvis se på, hvordan han virker, når han er vågen - vågner han glad og virker veludhvilet, så må du gå ud fra, at han får den søvn, som han har behov for - også selvom han måske sover lidt mindre end gennemsnittet...
Med hensyn til mad med klumper, så er det helt okay, at du lige nu blender hans mad, men prøv at tilsætte lidt kogt fisk eller kød - i ganske små mængder. Ikke så maden er fast, men blot så der en gang imellem er lidt struktur, som han skal arbejde med i munden. Det passer sandsynligvis med en tsk hakket kød eller fisk i en dl. blendet mos, netop for at han får fornemmelsen af lidt struktur en gang imellem, men stadig er maden let at spise af en ske.
Havregrød kan med fordel laves af finvalsede havregryn, så grøden ikke bliver for grov - og du må her gerne blande med lidt risgrød, hirsegrød eller lignende, for igen at lære ham at konsistensen stille og roligt bliver grovere og grovere. Nogle gange kan det også være en idé at blande færdiglavet grød med hjemmelavet grød. Den færdiglavede babygrød, som du kan købe, har ofte ikke særlig meget bid og kan derfor bruges som en overgang - stille og roligt kan grøden uden bid trappes ud og den hjemmelavede grød fylde mere og mere.
Øllebrød kan være en god idé. Det vænner ham til rugbrødssmagen, men den indeholder ikke klumper, kerner eller flager...
I takt med at han bliver bedre til at tygge og arbejde med maden i munden, så vil det være rigtig godt, at du adskiller mad i stykker og moset mad. Så han lærer, at de små hapsere, som du giver ham med fingrene, skal han tygge - og den mad, som du giver ham med ske, skal han synke. Det kan på sigt hjælpe ham til bedre at finde ud af det.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske