Svar: Problemer med amning
4. oktober 2015
Alder:
1 mdr.
Kære Simone
Tak for dit brev og godt, at I nu er sat i behandling, og at der er lagt en plan:)
Det kunne godt lyde som om, at det stadig gør lidt ondt i munden på din dreng, altså at der svier og irriterer, når han dier hos dig, og at han derfor slipper brystet igen og igen.
Det kan også tænkes, at han slipper og bliver irriteret, - enten fordi mælken løber lidt for hurtigt, så han ikke kan følge med - hvis det er tilfældet, så vil du kunne se at mælken sprøjter, når han slipper, og måske får han mælk i ansigtet. Eller det kan være fordi din nedløbsrefleks er lidt langsom, så han skal die i længere tid, før mælken løber til ham og det frustrerer ham.
Nedløbsrefleksen virker hele tiden under en amning - ikke kun når du lægger til i starten, men også undervejs. Din infektion kan godt påvirke nedløbsrefleksen, det samme kan det, hvis du sidder og spænder, fordi det gør ondt eller fordi du fornemmer, at din dreng afviser brystet. Jo mere du spænder i kroppen, jo mere skal han arbejde for at få mælken til at løbe - jo mere du kan slappe af, jo lettere løber mælken til ham.
Det kan handle om ammestillinger. Du fortæller at aften og nat går det ofte rigtig fint. Måske fordi du der ligger ned og ammer. Når du ligger ned, så løber mælken måske lettere til ham, fordi du netop slapper mere af. Samtidig så fjernes hans pres fra hovedet - vær opmærksom på, om du har tendens til at sidde med hans hoved i din hånd, for det kan han føle som et pres mod brystet. Når han ligger ved siden af dig, så styrer han amningen mere selv og føler sig således ikke presset. Prøv derfor, når du ammer om dagen, om du også kan lægge dig ned der. Prøv også om du kan lade hans hoved støtte på din arm og ikke på din hånd.
Nogle børn har glæde af den tilbagelænede ammestilling, der også kaldes laid-back. Her skal du sidde tilbagelænet og have ham liggende mave mod din mave, støtte ham under fødderne og lade ham die halvt siddende/halvt liggende på dig.
Nogle gange kan det hjælpe, hvis du kan malke lidt modermælk ud før du lægger ham til, for på den måde at få sat gang i nedløbsrefleksen. Du kan bruge den udmalkede mælk på en 1 ml sprøjte og dryppe det i munden på ham, når han ligger ved brystet, så han kan smage, at der er noget at komme efter og derfor bliver ved med at die. Du kan også vælge at bruge lidt modermælkserstatning. Da han gylper en del, så lyder det dog ikke som om, at du mangler mælk og det lyder som om at din mælk flyder let:)
Det kan naturligvis også undersøges om han har refluks. Altså problemer med tilbageløb, måske fordi han har en løs mavemuskel, så han har svært ved at holde mælken i mavesækken.
Hvordan når han gylper? Er det voldsomt, eksplosivt? Kommer gylpen i forbindelse med en bøvs eller gylper han også længere tid efter at han har spist? Det er vigtigt, at I holder øje med at han fortsat tager på. Han må ikke gylpe så meget, at det går ud over hans optagelse af næring og dermed ud over hans vægt.
Jeg går også ud fra, at det er tjekket, at han ikke har for kort tungebånd, men at han er i stand til at svøbe tilstrækkeligt omkring brystet og dier med fin teknik...
Nogle kvinder oplever at mad de spiser giver uro i barnets mave. Det kan være hvis du f.eks. drikker kaffe, spiser meget kål, chokolade eller jordbær... Der er ikke belæg for at sige, at dette er et problem, men ikke desto mindre oplever nogle kvinder det. Da du især oplever problemerne efter kl 09, kunne det være en idé at overveje, om du f.eks. drikker kaffe om morgenen og om det kan være forklaringen hos jer.. som udgangspunkt anbefales det, at du spiser og drikker varieret, sundt og normalt, når du ammer - altså som du også gjorde før og under graviditeten.
Måske vil han have glæde af en sut? Det er naturligvis vigtigt, at du ikke stiller hans suttelyst på en sut i stedet for på brystet. Det er vigtigt, at han bliver lagt til, når han viser behov for at die. MEN, nogle gange kan det give ro i maven og hjælpe både luft og mælk på vej igennem systemet, hvis han efter en amning tilbydes en sut. Det kan måske få ham til at slappe lidt af og sove lidt bedre om dagen, og når han så vågner op, så er han måske mere klar til at die igen.
Du skriver, at han har afføring ca hver 3-4 dag - hvordan ser afføringen ud? Det kan være normalt med afføring hver 3-4 dag i denne alder, men en del børn vil have hyppigere afføring, når de kun er 6 uger gamle... Det er derfor vigtigt ikke kun at tælle dage, men også at se på, hvordan han trives... Afføring skal være gul, grødet og let at komme af med, når man er 6 uger gammel.
Du må gerne give ham lidt mavemassage, cykle med han ben, hjælpe ham med at presse afføringen (og luft) ud ved at presse hans ben lidt op, trykke ham under fødderne osv.
Min bog "Helens bog om Amning & Flaske" udkommer i dag. Den vil jeg anbefale dig:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske