Svar: MME og nedtrapning
1. oktober 2015
Alder:
11 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev:)
Det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at trappe ud af flasken midt nat. Du fortæller at hun nogle nætter faktisk kan springe den helt over, og det er super - men de nætter, hvor hun viser behov for den, må du gerne prøve at skrue lidt ned i indtag, så hun får mindre og mindre. Det vil sige, at i stedet for at tilbyde hende 150 ml, så giver du hende 140, 130, 120, 100 ml osv. indtil hun begynder helt at kunne undvære.
Dernæst vil det være rigtig godt, hvis de i vuggestuen kan gøre det samme før middagsluren. Så hun i stedet for at få 200 ml, som en brik indeholder, giver hende 180 ml, så 160, 140 osv. indtil hun måske i stedet kan tilbydes mme af en kop før hun puttes og på den måde trappe hende ud af flasken. I skal naturligvis gøre det samme derhjemme i weekenden.
Hun behøver ikke trappe ud af alle flasker med det samme hun bliver et år. Lad udtrapningen ske gradvist, så hun kan følge med og så I stille og roligt får skabt et nyt ritual, der tager over, når flasken stopper. Det er for mig vigtigt ikke at fjerne flasken fra den ene dag til den anden, den er jo tryghed for hende, genkendelig og har været en fast del af hendes putning meget længe - og det er synd at fjerne dette. Derfor skal der sættes noget andet i stedet, som på sigt kan være mindst ligeså godt eller måske bedre.
De fleste børn vil, når de er mellem 12-18 måneder begynde at kunne tage en puttebamse, sutteklud eller lignende til sig, bruge den bevidst, putte sig med den, nulre næse med den osv. og den kan således træde ind og erstatte flasken og samtidig også fungere som substitut for mor og far.
De fleste børn vil også i 12-18 måneders alderen begynde at have glæde af en godnathistorie. At man sætter sig, læser højt, viser billeder osv. og på den måde vænner barnet til at ligge i sin seng, med sin bamse, klud osv. og lytte til mor og fars stemme og stille og roligt falde i søvn.
Og så kan det også være en rigtig god idé at give hende en godnatgrød, hvis I ikke allerede har indført dette. Den sikrer, at hun ikke søger flasken fordi hun er sulten:) Grøden bør ligge adskilt af aftensmaden og være en del af putteritualet, evt. serveret sammen med en kop mælk (lun eller kold). Det betyder, at et aftenritual kunne se således ud:
Aften 18: Familiemad, spiser varieret - mos med ske, mad med gaffel og mad i hånden osv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød og mælk af kop Ca kl 19.30, får herefter børstet tænder.
Puttes til natten med putteklud, bamse, godnathistorie. Hvis hun vågner i løbet af natten og virker tørstig, kan hun tilbydes lidt vand, men ellers skal hun stille og roligt lære at sove uden at få en masse væske om natten:)
Håber, du kan bruge dette lidt videre - og stort tillykke med 1 års fødselsdagen - stor dag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske