Svar: Søvn i dagtimerne - 3 mdr.
30. september 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og søvn - tak for det :)
Det er super flot og rigtig dejligt, at din dreng sover igennem om natten. Det lyder som om, at du har masser af mælk og han stortrives med amning og det er meget flot, at han om natten kan sove 5-6 timer uden mælk. Det kan man faktisk ikke forvente med den alder han har, og du skal derfor også være opmærksom på, at det godt kan ændre sig igen... Nyd det derfor imens det varer:)
Når han springer en amning om natten over, så vil det naturligvis også betyde, at han om dagen vil søge brystet hyppigere, for på den måde at sikre sig sit fulde behov.
Det betyder også, at når han sover så lang en nattesøvn, så vil dagssøvnen naturligt blive kortere - netop fordi han er nødt til at spise lidt hyppigere om dagen, for at kunne undvære mælken midt nat.
Dertil kommer, at det er begrænset, hvor meget han i alt kan sove. Hans samlede søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet med den alder han har, og hos jer lyder det som om, at hans nattesøvn varer fra klokken måske er 20 til den er 07/08. Det betyder, at hvis han sover 11-12 timer om natten, så vil han om dagen skulle sove måske 3-4 timer. De fleste børn vil i denne alder trives med tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og hvis han i alt "kun" skal sove 3.5 time, så vil det betyde at han f.eks. sover 45 minutter om formiddagen, 2 timer til middag og så måske 45 minutter igen sidst på eftermiddagen. At nogle af hans lure således er korte, vil være forventeligt.
Det vil dog være rigtig godt, hvis mindst en af lurene varer 1.5 time eller mere og for at hjælpe ham til dette, kan du med fordel amme ham af to omgange. Du kan amme ham, skifte ham, amme ham igen og derefter putte ham. Du kan også gøre det, at du ammer ham en ekstra gang, når han vågner efter de ca. 40 minutter og atter virker søgende, for på den måde at holde ham sovende.
Det vil også være helt okay, at du midt på dagen putter ham i barnevognen og triller ham en tur, hvis du på den måde kan hjælpe ham til at komme videre i søvnen efter de ca. 40 min fordi han netop er i sin barnevogn og trilles/er i bevægelse.
Ligesom det vil være helt okay, at du vælger at lægge dig med ham i dobbeltsengen midt på dagen, ammer ham, lader ham falde i søvn tæt ved dig og gerne tilbyde brystet igen, når han atter virker søgende, - fordi du på den måde både får ham fyldt lidt ekstra op, men også sikrer ham en længere lur.
Når det er værd at arbejde på en længere lur midt på dagen, så er det naturligvis fordi søvnen er vigtig for ham, men det handler faktisk også om, at du skal hjælpe ham med at påvirke det indre ur, hans cirkadiske rytme. Vores indre ur kører ret godt hos os voksne, men hos børn skal det hjælpes på vej. Og netop ved at du lægger dig med ham, triller ham en tur eller ammer ham en ekstra gang midt på dagen, kan du hjælpe ham til at få en indre fornemmelse for, at han rent faktisk har behov for at sove en længere lur der - så hans indre ur begynder at indstille sig på dette og ikke på at powernappe hele dagen igennem.
Så du må altså gerne lægge di gmed ham, for at få ham til at sove lidt mere, når du fornemmer, at han ikke er sovet nok.
Du må også gerne amme ham en ekstra gang, evt. ved at lægge en skiftning ind imellem eller ved at amme ham, når han vågner og søger og så få ham til at sove videre.
Du må gerne hjælpe ham til en rytme med tre lure dagligt og hvor den længste lur f.eks. er middagsluren. Selvom børn som udgangspunkt sover, når de er trætte og vågner, når de ikke har brug for at sove mere, så er det en god idé, at vi hjælper vores børn ind i en rytme, som passer ind i vores hverdag. Det er også derfor, at vi sundhedsplejersker f.eks. ofte siger i et af vores første besøg i familien, at om natten skal I ikke skifte ble, tænde lys osv. med mindre det er højst nødvendigt. Det er vigtigt, at barnet hjælpes til at finde ud af, at om natten sover man, og om dagen er man vågen og mere aktiv...:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske