Brev:
Hvor meget mælk til baby?
28. september 2015
Alder:
6 mdr.
Hvor meget mælk til baby?
Hej Helen
Hvor meget modermælkserstatning skal et barn på 6,5 måned og 9,5 kg have om dagen?
Min datter drikker ikke så meget flaske mere, som hun tidligere har gjort. Tidligere drak hun 800-1000 ml i døgnet samtidig med 3 måltider skemad (dog mindre portioner dengang end nu). Nu bliver det typisk til mellem 500-650 ml mme fra flaske i døgnet. Derudover blander jeg hendes morgengrød med mme pulver svarende til det vand grøden er lavet på og blander derudover lidt færdig mme fra brik i hendes øllebrød og grøntsagsmos. Men det er ikke store mængder der kommer heri.
Hun får ca 1 dl grød om morgenen lavet på mme. Til middag får hun ca 0,5-0,75 dl øllebrød med lidt færdig mme over eller samme mængde grøntsagsmos med lidt færdigt mme blandet i. Til aften 1-2 dl grøntsagsmos, også blandet med lidt færdigt mme. Hun drikker typisk mest mme inden hun skal sove et par timer efter aftenmosen samt sen aften og midt nat:
5-5.30 vågner, vil ikke have flaske selvom hun tilbydes (i håb om hun vil sove lidt videre;))
7.30 flaske og puttes til første lur, drikker 0-150 ml her
9 grød
11.30 flaske og puttes til anden lur, drikker 0-150 ml her
13 mos eller øllebrød
15 mellemmåltid
15.30 puttes til sidste, korte lur uden flaske
17.30 mos
19/19.30 flaske og puttes til natten, drikker 100-200 ml her
23 flaske, drikker 100-200 ml her
3 flaske, drikker 100-150 ml her
Nogle dage drikker hun kun 100 ml fra flaske i løbet af hele dagen indtil hun bliver puttet. Jeg synes ikke der er noget system i hvornår hun drikker meget eller lidt. Nogle dage afviser hun morgenflasken kl 7.30 selvom hun sidst drak kl 3 om natten og sover så alligevel fint 1,5 time her. Andre dage drikker hun 200 ml mme fra flaske 1 time efter 2 dl skemad.
Generelt drikker hun rigtig meget vand af kop til måltiderne og har rigeligt med våde bleer og tager i øvrigt også fint på. Jeg er ikke så bekymret for om hun får væske nok, men tænker om hun får nok kalk gennem den mælkemængde hun får? Jeg må jo vel ikke give hende yoghurt osv. mere.
Generelt spiser hun godt og varieret, får kød til mosen og er begyndt at spise små stykker kogte grønsager, brødhapsere med pålæg osv., så jeg tænker også hun får nok vitaminer/jern der fra sammen med den mælkemængde hun trods alt får.
Men, bør jeg ændre på noget for at få mere mælk i hende og i så fald hvad?
Hvornår og hvordan kan man begynde at øve hende i at undvære flasken kl 3? Lige nu drikker hun jo rigtig meget af hendes samlede daglige mælkemængde af natflaskerne. Hvis vi fjerner den, vil hun så ikke mangle den mælk? Jeg synes også det vil virke mærkeligt at skrue ned for skemaden for at give plads til mere mælk om dagen, da det er som at tage et skridt tilbage.
Med venlig hilsen
Iben