Svar: Ofte gråd ved putning
27. september 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære M
Nej, vi synes ikke, det kan være særlig rart at græde sig i søvn og jeg er derfor helt enig med dig i, at det vil være rigtig godt, hvis du kan finde ud af, hvordan du kan undgå dette. Du har dog prøvet stort set alt - og nogle søvnteoretikere taler om, at nogle børn har brug for at "lukke overskudsenergi ud". At de er nødt til at græde, være lidt kede af det, før de kan koble helt fra og overgive sig til søvnen, og måske kan det hjælpe dig at tænke, at det er dette din datter gør....
Når det er sagt, så er hun dog så gammel, at det ville være dejligt, hvis hun kunne putte sig uden at være ked af det, og det er naturligvis rigtig godt, hvis du kan finde ud af, hvorfor hun er ked af det, hvad det er hun mangler, savner, tænker på...
- Nogle børn er bange for at lægge sig til at sove, fordi natten går så hurtigt og de frygter dagen der skal komme. Jeg har oplevet skolebørn, som kunne sætte ord på denne frygt - at de på grund af drillerier og dårlig trivsel ikke kunne falde i søvn om aftenen, eller kæmpede mod søvnen, for at forlænge tiden før de igen skulle møde deres "kammerater"...
- Nogle børn har en separationsangst - det er angsten for, at du forsvinder – ”er du her også i morgen?”. Det er angsten for at være alene, at din datter f.eks. ikke tør være alene på værelset, men vil være i samme rum som dig. eller at hun ikke tør være ude i haven, hvis du er indenfor i huset...
Alle børn har perioder, hvor de har separationsangst. Det er en helt naturlig del af deres udvikling. Det hører med til en sund tilknytning, at barnet også skal slippe sine forældre i perioder, og at dette kan være svært. For at man skal kunne tale om en "behandlingskrævende separationsangst" skal der derfor være tale om vedvarende og overdrevne symptomer... (og et ældre barn end din datter).
Og netop omkring 2.5 års alderen, vil mange børn søge deres forældre ekstra. Mange børn bliver i den alder bange for mørke og de vægrer sig mod at falde i søvn. Mange børn vil i den alder også være bange for små dyr og de kan gå helt i panik, hvis de kan se eller høre en flue, der summer på værelset.
- Alderen kan også spille ind. Når man er 28 måneder som jeres datter er nu, så er hun naturligt meget bevidst om, at når hun ligger i sin seng, så sidder mor og far og hygger i stuen - I er sammen og hun er udenfor - og det bryder hun sig naturligt ikke om. Derfor vil hun godt kunne græde en slags "protestgråd". En protest mod at skulle sove, for hun vil hellere være sammen med jer.
Du vælger at være hos hende og det kan være rigtig fint - hvis hun protesterede mod at du var i stuen, ville hun dog ofte holde op med at græde, når du blev hos hende, og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer.... Derfor tænker jeg umiddelbart at årsagen hos jer nok skal findes et andet sted. Alternativet kan nogle gange være, at man lader hende falde i søvn på en madras i stuen og så først lægger hende i seng når du selv går i seng - flytter hende sovende.
- Nogle børn protesterer mod stilheden og kan have glæde af at få lov til at ligge og lytte til lidt stille musik eller lidt meditationsmusik. Andre har glæde af at få lov til at ligge og lytte til en historie, der bliver læst op (altså på bånd/CD).
Bruger man denne metode, er det vigtigt, at man sikrer sig, at barnet falder til ro ved det og at barnet ikke ligger og holder sig vågen for at "få slutningen med". Det er også vigtigt, at barnet netop ligger og lytter - og at man ikke giver barnet en Ipad eller lignende at ligge med eller sætter en film på, fordi lyset vil appellere til vågenhed og barnet vil således ikke falde i søvn.
- Nogle børn har brug for at lære at sove med en bamse, der kan fungere som substitut for mor (og far). Jeg ved ikke, om jeres datter har taget noget bestemt puttedyr til sig... men nogle børn har brug for at lære at bruge en substitut. Det kan være f.eks. en build a bear eller lignende, som barnet selv er med til at lave, fylde med kys og kram - og hvor nogen har glæde af at indtale eller synge et par små linjer, så barnet kan trykke på en knap og høre mors stemme... Andre børn har glæde af at få lov til at sove med mors t-shirt eller fars hovedpudebetræk...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske