Svar: Min datter vil ikke spise
23. september 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev :)
Du nævner at jeres datter "drikker fint med vand dagen igennem, og hun vil gerne ammes" - hvor meget bliver hun ammet? Det lyder nemlig som om, at jeres datter får lidt for meget bryst. Det giver hende en vis mæthed og fjerner hendes lyst til at spise mere rigtig mad - men mætter hende ikke tilstrækkeligt og derfor siger hun "mam mam mam", fordi hun faktisk er reelt sulten.
Det vil være rigtig godt, at du kun ammer hende 2 gange i døgnet med den alder hun har og disse amninger vil jeg anbefale ligger aften og sen aften. Hun skal således ikke længere ammes om natten, da det fjerner hendes appetit fra morgenstunden, og hun skal ikke ammes i løbet af dagen, da det fjerner hendes appetit ved dagens måltider. Du skal derfor passe rigtig meget på, at du ikke kommer ind i en uhensigtsmæssig cirkel, hvor du tilbyder hende brystet fordi du tænker, at så får hun da noget...
Det kunne også godt lyde som om, at hun er lidt træt af skemad og derfor må du meget gerne supplere med mad i stykker, så hun får mad med bid og også stadig får grød og mos. Du bør tage udgangspunkt i mad, som du også selv spiser, så hun ser at hun tilbydes det samme...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, gerne suppleres med frisk frugt og bær. Må også gerne få klatkager, pandekager eller lignende, ligesom hun i weekenden kan tilbydes lidt æg, pølser, skinke osv. Vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, lidt marmelade. Igen serveres også gerne lidt frisk frugt og bær, evt. lidt frugtmos
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskellige smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), 1/2 hårdkogt æg osv. Må også gerne suppleres med lidt grøntsagsmos på ske - det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være lidt mos fra glas, som passer til hendes alder. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop vand eller modermælkserstatning og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, lidt marmelade eller frugtmos. Må også gerne tilbydes en frugtgrød med mme. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks fra ovnen, lasagne (almindelig eller lakselasagne), kartoffelmos og millionbøf, svensk pølseret osv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - en grovere grød som f.eks. havregrød eller mysligrød, Vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes x 1 og sover uden yderligere mælk eller vand til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød og morgenmad:)
Som jeg læser dit brev, så vil jeres datter faktisk gerne spise. Hun vil gerne smage, putter i munden og hun virker sulten, men hun stopper sig selv - og jeg mistænker ,at det er fordi hun har for meget mælk i maven... Måske tager jeg fejl, måske ammer du hende slet ikke om dagen eller om natten, hvis det er tilfældet, så må du skrive til mig igen:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske